• تنظیم خانواده و عوامل مؤثر بر آن در زوجین مبتلا به تالاسمی مینور مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 437
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: با نگاهی به افزایش بی رویه جمعیت در چند دهه گذشته و رو به رشد بودن آن در آینده و با توجه به ازدواج های مرسوم خویشاوندی، بیماری تالاسمی در ایران گسترش قابل توجهی یافته است. یکی از راه های پیشگیری از تولد کودکان تالاسمی، استفاده از برنامه های تنظیم خانواده می باشد. هدف از این مطالعه توصیفی تعیین وضعیت تنظیم خانواده زوجین تالاسمی مراجعه کننده به مرکز تالاسمی بندرعباس می باشد.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی 300 زوج مبتلا به تالاسمی مینور در یک نمونه گیری مبتنی بر هدف و در دسترس مورد پرسشگری قرار گرفتند. پرسشنامه در برگیرنده اطلاعاتی در زمینه مشخصات عمومی، وضعیت بارداری های قبلی و فعلی، وضعیت تنظیم خانواده و بخش مربوط به بیماری تالاسمی بود. جمع آوری اطلاعات در یک مرحله و از طریق مصاحبه سازمان یافته صورت پذیرفت.

    نتایج: نتایج نشان داد که در زمان پژوهش 87.3 درصد زوجین از بارداری پیشگیری می کردند که روش های پیشگیری انتخاب شده عبارت بود از: 40.5% قرص های ضد بارداری، 21% توبکتومی و 38.5% سایر روش ها. از مجموع 300 زوج 12.7% هیچ گونه روش پیشگیری استفاده به عمل نمی آوردند. علت عدم پیشگیری در اکثریت پرسش شوندگان (28.9%) به دلیل عدم اطلاعات کافی در زمینه روش های جلوگیری از بارداری بود. هم چنین یافته های پژوهش حاکی از آن است که 71.3% زوجین مبتلا به تالاسمی مینور آموزشی لازم در خصوص تنظیم خانواده دریافت نکرده اند. این مطالعه نشان می دهد سطح تحصیلات زنان (0.01(p< و سطح تحصیلات همسر (0.0004(p< هم چنین تعداد فرزندان سالم (0.05(p< از عوامل مؤثر در پیشگیری از بارداری می باشد.

    بحث: نتایج حاصل، کیفیت نازل ارائه خدمات تنظیم خانواده در زمینه آموزش را مطرح می نماید لذا با توجه به مشکلات و نیازهای زوجین مبتلا به تالاسمی مینور در ارتباط با استفاده از روش های پیشگیری، تدوین یک برنامه آموزشی امری ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها