• انتقال عمودی هپاتیت c از مادران حامله به نوزادانشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 473
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اخیراً یک راه ورود ویروس غیر از انتقال از طریق پوست بدن، خون نیز بعنوان یک راه انتقال عفونت مورد توجه قرار گرفته است و ریسک این انتقال در مطالعات مورد بررسی قرار می گیرد. این مطالعه به منظور بررسی نقش ها در انتقال بیماری هپاتیت c به نوزاد انجام گرفته است.

    روش کار: در طی زمان بیشتر از دو سال بین شهریور 77 تا تیرماه 79، 2000 خانم حامله در کلینیک های نازایی دانشگاه علوم پزشکی شیراز مورد بررسی و آزمایش تست سرولوژی هپاتیت c و سرولوژی هپاتیت b و عفونت hiv قرار گرفتند. آزمایش های سرولوژیک برای نوزادان مادران مبتلا به هپاتیت cدر هنگام تولد 6 ماه بعد و 12 ماه بعد مجددا ارزیابی می گردد.

    نتایج: دوازده خانم معادل 0.6% از 2000 خانم حامله تست سرولوژی مثبت برای هپاتیت c داشتند. دو نفر معادل 16% از دوزاده خانم مبتلا سابقه یرقان داشتند و سه نفر از آن ها معادل 25% سابقه هپاتیت در فامیل خود داشتند. دو نفر معادل 16% از آن ها سابقه تزریق خون داشتند. 4 نفر معادل 33% اعمال دندانپزشکی داشتند. دو نفر معادل 16% سابقه عمل جراحی عمده در سال گذشته داشتند. البته همگی تست هپاتیت b و نیز hiv منفی داشتند. تست عملکر کبدی همگی در حاملگی و پس از آن طبیعی بود. نوزادان در هنگام تولد 6 ماه بعد و 12 ماه بعد از تولد نیز بررسی گردید. تست عملکرد کبدی همگی طبیعی بود.

    نتیجه گیری: با این همه انتقال عمودی یک راه شایع نیست و سرولوژی مثبت نوزادان مادران مبتلا در هنگام تولد عمدتاً به علت ایمنی غیرفعال می باشد که معمولاً پس از 6 ماه نیز منفی می شود. در این مطالعه پس از دوزاده ماه آنتی بادی توسط نوزادان بر علیه عفونت نیز بوجود نیامد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها