• مطالعه توصیفی فاسیولیازیس از دیدگاه فصل انتقال و حلزون شناسی در استان مازندران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 432
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: حدود 2.400.000 انسان در 61 کشور جهان و 180 میلیون انسان در معرض خطر فاسیولیازیس، ابعاد اهمیت فاسیولیازیس انسانی را بیان می دارد. در کشور ما، اپیدمی های فاسیولیازیس انسانی دیده شده است که در آن تا 10000 نفر از هم وطنان ما را آلوده کرده است. هدف اصلی این مطالعه توصیف وضعیت فاسیولیازیس از دیدگاه فصل انتقال در استان مازندران، تعیین پراکندگی جغرافیایی، شرایط فیزیوگرافی و تأثیر شرایط آب و هوایی بر روی حلزون های لیمنه استان مازندران با استفاده از( ) gis و تعیین زمان آلودگی مردم با استفاده از آمارهای موجود در مرکز بهداشت استان بود.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی با بررسی و شمارش حلزون های منطقه مازندران در 6 نقطه و پایش جمعیت آن بطور ماهانه و به مدت 12 ماه و بررسی آمارهای فاسیولیازیس انسانی و موارد فاسیولیازیس حیوانی، مطابقت زمانی افزایش جمعیت حلزون و موارد فاسیولیازیس مورد مطالعه قرار گرفت.

    نتایج: اوج جمعیت حلزون های لیمنه ترونکاتولا و رادیکس آریکولاریا در مردادماه و اوج گزارش موارد فاسیولیازیس انسانی به مراکز بهداشت در اواخر زمستان مشاهده شده که با احتساب 3 ماه دوره تکاملی انگل در حلزون و 3 ماه دوره کمون بیماری، حاکی از آن است که فصل انتقال در اوایل پاییز می باشد.

    نتیجه گیری: اوایل فصل پاییز شروع فصل بارندگی است و این پدیده مستقیماً بر محصولات کشاورزی و سبزیجات اثر گذاشته و در سال هایی که بارندگی به تأخیر می افتد بازار مصرف سبزیجات را به سمت استفاده از سبزیجات خودروی سوق داده و شیوع بیماری را تسهیل می کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها