• عدم مصرف آهن در دوران بارداری و تأثیر آن بر فاکتورهای خونی مادر و نوزاد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 351
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کم خونی فقر آهن گسترده ترین کمبود تغذیه ای در جهان است، فقر آهن با و بدون حضور کم خونی تقریباً سی درصد جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می دهد. این مطالعه با هدف بررسی فاکتورهای خونی مادران و نوزادان آنها انجام گرفته است.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی کلیه زنان بارداری که در عرض یک ماه به بیمارستان شریعتی بندرعباس مراجعه نموده بودند مورد بررسی قرار گرفتند. 10 میلی لیتر خون از مادران قبل از زایمان و در حین زایمان 10 میلی لیتر خون از بند ناف نوزاد تهیه گردید. از بین مادران مورد بررسی 144 نفر که از لحاظ فاکتورهای مورد بررسی کاملاً مشابهت داشتند انتخاب گردیدند نمونه خون مادران از لحاظ آهن، هماتوکریت، هموگلوبین، tibc, rdw نمونه خون نوزادان از نظر فریتین، آهن tibc ، rdw مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: میزان آهن سرم، هماتوکریت، هموگلوبین در مادرانی که مصرف آهن به صورت مرتب داشته اند، بیشتر از مادرانی که در طی دوران بارداری از این ماده استفاده ننموده بودند، بود (0.03(p<. میزان rdw و tibc در مادرانی که مصرف آهن نداشته اند بطور معنی دار بیشتر از گروهی بود که به طور منظم مصرف آهن داشته اند (0.05(p<.

    بحث: این تحقیق نشان دهنده این است که با وجود تجویز مکمل آهن کم خونی در مادران با مصرف این ماده همچنان وجود دارد که نشان دهنده پایین بودن دوز تجویز شده در دوران بارداری می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها