• بررسی سطح آگاهی دانش آموزان در مورد بهداشت باروری در دبیرستان های پسرانه شیراز در سال 1381

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 406
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اهمیت حیاتی بهداشت باروری در کلیه جنبه های سلامت و توسعه اجتماعی – اقتصادی جامعه از سویی و بررسی سطح آگاهی نوجوانانی که در سن شکل گیری عقاید و بینش خود در این رابطه به سر می برند، از سوی دیگر لزوم تعیین اولویت ها و برنامه ریزی آموزش سلامت را ضروری می سازد. با توجه به نقش کلیدی مردان در بهداشت باروری خانواده، خصوصاً در جوامع سنتی تر، این مطالعه با هدف تعیین سطح آگاهی دانش آموزان پسر در دبیرستان های شیراز در خصوص بهداشت باروری انجام گرفته است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی در سال 1381 در دبیرستان های پسرانه نواحی چهارگانه آموزش و پرورش شهر شیراز انجام شد. در مجموع 360 دانش آموز به روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند و هر کدام از دانش آموزان پرسشنامه از پیش طراحی شده را تکمیل کردند. داده های جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار  spssمورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: میزان آگاهی دانش آموزان در رابطه با برخی موارد نظیر سن مناسب ازدواج دختران و بهترین سن برای باروری زنان بسیار خوب بود، اما در برخی دیگر، نظیر روش های جلوگیری از بارداری، میزان آگاهی دانش آموزان پسر، بسیار کم و غیرقابل قبول بود. در خصوص آگاهی از روش های پیشگیری، شناخته شده ترین روش مردانه نزد دانش آموزان کاندوم بود و در مجموع اطلاعات دانش آموزان در رابطه با روش های زنانه بهتر بود. در رابطه با بیماری های مقاربتی آگاهی دانش آموزان کمتر از حد قابل قبول بود.

    نتیجه گیری: با آنکه میزان آگاهی دانش آموزان پسر در مواردی قابل قبول بنظر می رسد، ضرورت اجرای برنامه های آموزشی بیشتر بخصوص در رابطه با بیماری های مقاربتی هنوز به چشم می خورد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها