• مقایسه عوارض تب دار در بیماران سزارینی با یا بدون مصرف آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 428
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک به صورت معمول در بیماران کاندید سزارین داده می شود. مطالعات در مورد استفاده از آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک در بیماران با خطر کم جهت عفونت بعد از عمل، محدود است. مطالعه حاضر تأثیر سفازولین وریدی (آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک) را در این بیماران مورد مطالعه و بررسی قرار می دهد.

    روش کار: این مطالعه به روش کارآزمایی بالینی بر روی 60 بیمار که کاندید سزارین الکتیو بوده و فاقد عوامل خطر افزایش دهنده عفونت بودند، انجام گردید. بیماران به صورت تصادفی به دو گروه تقسیم شدند. در گروه مداخله بعد از کلامپ بند ناف یک گرم سفازولین وریدی تجویز و در دو نوبت به فاصله 6 ساعت بعد تکرار شد و در گروه شاهد، بیماران هیچ درمان آنتی بیوتیکی دریافت نکردند. سپس هر دو گروه تا ده روز بعد عمل از نظر بیماری های تب دار و عوارض عفونی پیگیری شدند. نتایج با استفاده از آزمون tو آنالیز واریانس مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 0.05 p< معنی دار تلقی شد.

    نتایج: بین میانگین درجه حرارت و عوارض عفونی در بیماران با یا بدون مصرف آنتی بیوتیک اختلاف آماری معنی داری وجود نداشت. علاوه بر این میانگین درجه حرارت در روزهای اول، دوم، سوم، هفتم و دهم در دو گروه تحت مطالعه تفاوت معنی داری را نشان ندادند.

    بحث: اگرچه آنتی بیوتیک پروفیلاکتیک بصورت معمول در تمام بیماران کاندید سزارین داده می شود اما با توجه به نتایج این مطالعه، ضرورتی جهت استفاده از آن در بیماران سزارینی الکتیو با خطر کم وجود ندارد. با این وجود انجام مطالعات گسترده تر توصیه می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها