• شیوع آنتی بادی بر علیه سرخجه در زنان سنین بارداری در شهرستان بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 319
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سرخجه از عفونت های خفیف و اغلب تحت بالینی است که معمولاً با عارضه جدی همراه نیست، ولی ابتلا در حاملگی به خصوص سه ماهه اول می تواند باعث انتقال ویروس به جنین و ایجاد سندرم تورچ یا مرگ جنین شود. هدف از این مطالعه تعیین سروپروالانس سرخجه در زنان سنین باروری بندرعباس بود.

    روش کار: در این مطالعه مقطعی از 260 زن 40-14 ساله که جهت آزمایشات قبل از ازدواج یا آزمایشات دوران بارداری به مرکز بهداشت بندرعباس مراجعه کرده بودند خونگیری به عمل آمد و آنتی بادی سرخجه از نوع igg و igmبه روش الیزا اندازه گیری شد، سپس داده ها با استفاده از نرم افزار epi6 مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی شد.

    نتایج: نتایج نشان داد که 88% افراد تیتر tgg مثبت داشتند. در گروه سنی 20-14 سال 86.5% در گروه سنی 30-20 سال 88.9% و در گروه سنی 40-30 سال 92.4% افراد از تیتر مثبت igg برخوردار بودند. تیتر igm در کمتر از 1% افراد مثبت گزارش شد. این مطالعه نشان داد که با افزایش سن، ایمنی بر علیه سرخجه افزایش نشان می یابد ولی ارتباط معنی داری بین ابتلا به سرخجه، سطح سواد و محل سکونت افراد وجود نداشت.

    بحث: این مطالعه نشان داد که 12% زنان در سنین باروری در معرض خطر ابتلا به سرخجه و انتقال آن به جنین هستند، بنابراین توصیه می شود در مراقبت های قبل از ازدواج وضعیت ایمنی این افراد نسبت به سرخجه مشخص شده و در صورت عدم وجود ایمنی واکسیناسیون صورت گیرد و یا اینکه ایمن سازی بر علیه سرخجه در سن قبل از ازدواج در تمامی دختران انجام پذیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها