• میزان شیوع فلوئوروسیس دندانی در کودکان دبستانی شهر بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 272
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: پوسیدگی دندان پس از سرماخوردگی شایع ترین بیماری انسان بشمار می رود. با آنکه وجود ماده فلوراید در آب آشامیدنی و غذای روزانه می تواند باعث جلوگیری از پوسیدگی دندان ها گردد، اما مصرف درازمدت و بیش از اندازه آن نیز می تواند باعث ایجاد عارضه فلوئوروسیس شود. هدف این مطالعه بررسی میزان شیوع عارضه فلوئوروسیس در کودکان دبستانی شهر بندرعباس می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی - توصیفی تعداد 867 دانش آموز دبستانی با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای انتخاب و اطلاعات مربوط به سن، جنس، ناحیه آموزش و پرورش، نوع تغذیه و سپس درجه فلوئوروسیس بر اساس درجه بندی dean و هم چنین میزان فلوئور آب آشامیدنی تعیین شد. داده های حاصله در قالب جداول توصیفی ارائه گردید و جهت تحلیل نتایج، از آزمون های t، آنالیز واریانس و کای اسکوئر استفاده شد و 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: در مجموع 867 دانش آموز دبستانی شامل 439 پسر و 428 دختر مورد بررسی قرار گرفتند. میانگین میزان فلوئور آب مناطق نمونه 0.73 میلی گرم در لیتر بود. شیوع فلوئوروسیس خفیف، متوسط و شدید 19.63 درصد بود که این میزان در پسران و دختران به ترتیب 18.9% و 19.63% بود که تفاوت معنی دار نبود.

    نتیجه گیری: با توجه به بالاتر بودن میزان فلوئور آب آشامیدنی شهر بندرعباس از حد مجاز و متعاقب آن بالا بودن میزان فلوئوروسیس در بین کودکان، انجام اقدامات پیشگیرانه و آموزش خانواده ها در خصوص طبخ غذا و نحوه مقابله با این عارضه ضروری به نظر می رسد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها