• عوامل تشدیدکننده نارسایی قلبی در بیماران بستری شده در بیمارستان فاطمیه شهر سمنان (82-1381)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 347
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نارسایی احتقانی قلب وضعیت پاتوفیزیولوژیکی است که در آن اختلال در کارکرد قلب موجب می شود تا قلب نتواند خون لازم برای نیازهای متابولیک بدن را پمپ کند و یا تنها با افزایش غیرطبیعی فشار پایان دیاستولی قادر به انجام این وظیفه باشد. عواملی وجود دارند که باعث تسریع و تشدید این بیماری می شوند. هدف از این مطالعه، تعیین میزان شیوع عوامل تشدیدکننده نارسایی احتقانی قلب در بیماران بستری شده در بیمارستان فاطمیه شهر سمنان می باشد.

    روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی (cross-sectional) است که بر روی کلیه بیماران مبتلا به نارسایی احتقانی قلبی تشدید شده که از اردیبهشت 81 تا خرداد 82 در بخش قلب و عروق بیمارستان دانشگاهی فاطمیه سمنان بستری شده بودند، صورت گرفت. برای تمام بیماران پرسشنامه هایی حاوی اطلاعات دموگرافیک، نحوه مصرف دارو، رژیم غذایی قبل از بستری، یافته های بالینی و پاراکلینیک حین بستری و علت نهایی تشدید نارسایی قلبی (با تشخیص متخصص قلب) تکمیل گردید که نتایج با استفاده از روش های توصیفی ارائه شده است.

    نتایج: 248 بیمار شامل 130 زن (52.4%) و 118 مرد (47.6%) مورد بررسی قرار گرفتند. شایع ترین علت تشدید نارسایی احتقانی قلب عدم رعایت رژیم غذایی و دارویی با میزان 66.1% به دست آمد. دومین علت شایع فشار خون کنترل نشده با 32.2% و سومین علت سندرم حاد کرونری با 23.4% بود.

    نتیجه گیری: به نظر می رسد آموزش صحیح درباره نحوه رعایت رژیم دارویی و غذایی به بیماران و خانواده های آنان در بسیاری از موارد از تشدید نارسایی قلبی و ایجاد مشکلات جدی برای بیماران و هزینه های بالای درمانی در کشور خواهد کاست.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها