• بررسی آگاهی و نگرش کارکنان بهداشت خانواده مراکز بهداشتی درمانی استان مازندران در مورد وازکتومی، 81-1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 378
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: توسعه هر جامعه وابسته به برنامه ریزی صحیح در زمینه های مختلف از جمله جمعیت و کنترل موالید است. یکی از معضلات برنامه تنظیم خانواده در کشور ما عدم مشارکت کافی مردان می باشد که آمار و ارقام درصد استفاده کنندگان از روش وازکتومی خود بیانگر این نکته است. هدف از این مطالعه، بررسی آگاهی و نگرش کارکنان بهداشت خانواده که بعنوان مهم ترین مشاوران تنظیم خانواده هستند می باشد.

    روش کار: این مطالعه یک پژوهش توصیفی-تحلیلی است که 7 شهر از شهرهای استان بعنوان 7 خوشه بطور تصادفی انتخاب شدند، سپس با روش سرشماری کلیه کارکنان مراکز بهداشتی درمانی شهری و شهری روستایی این شهرها که تعداد آن ها 168 نفر بود توسط پرسشنامه مورد بررسی قرار گرفتند. اطلاعات گردآوری شده توسط نرم افزار آماری  spssو با استفاده از آزمون کای دو مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت و 0.05p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: در این مطالعه بیشتر کارکنان بهداشت خانواده (67.9%) از آگاهی متوسطی نسبت به وازکتومی برخوردار بودند و 20.8% آگاهی خوب و 11.3% آگاهی ضعیفی داشتند. میزان آگاهی با سطح تحصیلی و رشته تحصیلی ارتباط آماری معنی دار داشت (0.001(p<. اما با تعداد فرزند، وضعیت تأهل، سابقه کار، وضعیت استخدامی، منابع کسب اطلاعات، روش پیشگیری ارتباط معنی داری نشان نداد. 92.3% نگرش مثبت و 7.7% نگرش بی تفاوت نسبت به وازکتومی داشتند. در حالی که 81 % با این روش برای خانواده شان موافقت داشتند تنها 2.7% از روش وازکتومی استفاده می کردند.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج پژوهش باید برنامه ریزی در جهت ارتقاء آگاهی و تصحیح بیشتر نگرش ها نسبت به وازکتومی بعمل آید که اینکار عملی نخواهد بود جز در قالب کلاس ها و برنامه های آموزشی و ایجاد انگیزه در جهت افزایش آگاهی که در نتیجه منجر به ارتقاء عملکرد خواهد گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها