• بررسی 104 عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا به روش لاپاراسکوپی در بیمارستان نمازی شیراز، 1382-1381

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 530
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در دو دهه اخیر عمل جراحی با لاپارسکوپ، خصوصاً برای جراحی کیسه صفرا رواج زیادی یافته است. درمان این گونه بیماران از نظر مدت زمان عمل، مدت زمان بستری، هزینه های درمان و زمان بازگشت به کار نتایج قابل ملاحظه ای در پی داشته است.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی نتایج درمانی بیمارانی که از فروردین ماه سال 1381 تا شهریور ماه سال 1382 با روش لاپاراسکوپی کیسه صفرای آن ها برداشته شده، مورد بررسی قرار گرفته اند. در مجموع 104 بیمار شامل 76 زن و 28 مرد تحت عمل جراحی با روش لاپاراسکوپی قرار گرفتند. سن، جنس، علائم، یافته سونوگرافی و یافته هنگام عمل و همچنین طول زمان بستری شدن، مقدار خونریزی، طول عمل و عوارض آن بررسی شد و نتایج با استفاده از روش های توصیفی ارائه شد.

    نتایج: متوسط زمان عمل جراحی 55 دقیقه بود و مقدار خونریزی نیز در اکثر موارد کمتر از cc 100 بوده است. متوسط زمان بستری بودن در بیمارستان 36 ساعت و متوسط زمان بازگشت به فعالیت روزانه 7 روز گزارش گردیده است. عوارض بعد از عمل فقط در 1 درصد موارد مشاهده شد و فقط در 2% موارد، عمل جراحی منجر به جراحی بازگردید. میزان رضایتمندی بیماران از این روش 96% بود.

    بحث: با توجه به راحتی این روش، سرعت عمل، کمی عوارض (1%) و رضایتمندی بیماران (96%) توصیه می گردد که این روش بعنوان اولین روش انتخابی، در صورت وجود وسایل لازم و تجربه کافی، مورد استفاده قرار گیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها