• نظرات زنان باردار در مورد علل عدم مراجعه جهت دریافت مراقبت های دوران بارداری در سال 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 553
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: اعتقاد بر این است که زنان برای حاملگی و نوزاد سالم باید از مراقبت های قبل از زایمان که از اصول اساسی می باشد بهره برند. این پژوهش به منظور بررسی موانع انجام مراقبت های دوران بارداری در زنان مراجعه کننده به زایشگاه های شهر کرمان صورت گرفت.

    روش کار: در این مطالعه توصیفی 400 نفر از زنان مراجع هکننده به زایشگاه های شهر کرمان به صورت تصادفی ساده انتخاب شدند و جهت گردآوری اطلاعات از پرسشنامه و جهت تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های مرکزی و پراکندگی و آزمون های آنالیز واریانس و کروسکال والیس استفاده شد و موانع مراجعه جهت انجام مراقبت های قبل از زایمان به سه گروه موانع مربوط به نظام، موانع مربوط به مددجو و موانع مربوط به ارائه دهندگان تقسیم گردید.

    نتایج: در تعیین موانع مربوط به مراقبت های دوران بارداری نتایج نشان داد که بیشترین درصد موانع (58.7) به مشکلات مربوط به رفت و آمد و پس از آن به مناسب نبودن محل ارائه خدمات و معطل شدن جهت دریافت خدمات به ترتیب با درصدهای 31.4% و 30.9% تعلق گرفت. نتایج در مورد موانع مربوط به ارائه دهندگان خدمات بیشترین درصد (7.2%) به عدم پیگیری در مورد مراجع به موقع زنان باردار جهت دریافت خدمات دوران بارداری تعلق گرفت. نتایج در مورد موانع مربوط به مددجو نشان داد که حاملگی ناخواسته بیشترین درصد (35.1%) را به خود اختصاص داد. نتایج مربوط به مقایسه موانع با ویژگی های فردی نیز در بعضی موارد اختلاف معنی داری را نشان داد.

    نتیجه گیری: از آنجاییکه مراقبت های دوران بارداری از مشکلات حین بارداری و زایمان پیشگیری می کند بایستی در رفع موانع منتج شده از این پژوهش کوشید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها