• مقایسه اکوکاردیوگرافی داپلر و m-mode در تشخیص بازماندن مجرای شریانی در کودکان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 354
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مجرای شریانی ارتباطی نرمال بین شریان ریوی چپ و آئورت نزولی در جنین است. تداوم این ساختمان بعد از تولد بیش از 10 روز غیرطبیعی محسوب می گردد. این مطالعه با هدف مقایسه اکوکاردیوگرافی m-mode و داپلر در تشخیص بازماندن مجرای شریانی  patent ductus arteriosus (pda) در کودکان انجام گرفت.

    روش کار: این تحقیق از نوع تحلیلی – مقطعی می باشد که بر روی 62 بیمار که از طریق معاینه بالینی مظنون به داشتن  pdaبوده و طی مدت یکسال به بیمارستان علی اصغر (ع) زاهدان و بیمارستان کودکان بندرعباس مراجعه نموده، انجام شده است روش نمونه گیری غیراحتمالی آسان می باشد. بیماران با هر دو روش اکوکاردیوگرافی داپلر و m-modeمورد بررسی قرار گرفتند. روش گردآوری داده ها به صورت مشاهده و معاینه مستقیم و ثبت در فرم اطلاعاتی بوده است سپس داده ها با استفاده از جداول توزیع فراوانی و آزمون آماری مک نمار مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    نتایج: از 62 بیمار مورد مطالعه 34 نفر مؤنث و 28 نفر مذکر بودند. سن 51.6، درصد بیماران زیر یکسال و بقیه بالاتر از یکسال بود. نبض های محیطی جهنده در 85 درصد بیماران وجود داشت. در رادیوگرافی قفسه سینه اندازه قلب در82.3 درصد بیماران بیشتر از حد نرمال بود و در 85.5 درصد آنان نقش عروق ریوی افزایش نشان می داد. در ecg 58.1 درصد بیماران بیشتر از علائمی مبنی بر هیپرتروفی بطن چپ، بطن راست و یا هر دو بطن را داشتند. هم چنین هیپرتانسیون شریان ریوی در 51.6 درصد بیماران مشاهده شد. pda با اکوکاردیوگرافی  m-modeدر 56 بیمار (90.2 درصد) و با اکوکاردیوگرافی داپلر در 61 بیمار (98.4 درصد) تشخیص داده شد در تشخیص pda با توجه به آزمون آماری مک نمار بین دو روش فوق اختلاف معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: نتایج این پژوهش نشان داد که ارزش تشخیصی اکوکاردیوگرافی m-mode و داپلر در تشخیص pda با همدیگر همخوانی زیادی دارد و توجه مجدد به استفاده از روش اکوکاردیوگرافیm-mode  در تشخیص  pda در کودکان بویژه شیرخواران و نوزادان بی قرار سودمند می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها