• بررسی فاکتورهای مختلف در اندازه گیری فشار داخل چشم و نسبت c/d در بیماران مراجعه کننده به بیمارستان شهید محمدی بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 713
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: فشار داخل چشمی توسط میزان تولید زلالیه و مقاومت در برابر خروج زلالیه از چشم و میزان فشار وریدی اپی اسکلرا تعیین می شود. عواملی مانند سن، جنس، نژاد، بیماری های سیستمیک، مصرف برخی از داروها و تغییرات شبانه روزی (diurnal variation) بر آن مؤثر می باشد. هدف این مطالعه اندازه گیری فشار داخل چشم و نسبت  cup/disk (c/d)در افراد سالم می باشد.

    روش کار: در این مطالعه تحلیلی، 200 نفر از همراهان بیماران مراجعه کننده به کلینیک ویژه بیمارستان شهید محمدی مورد معاینه چشمی از نظر نسبت c/d و فشار داخل چشم (iop) هر دو چشم قرار گرفتند و سپس داده ها با استفاده از آزمون کا یاسکوئر و ضریب همبستگی پیرسون مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند و 0.05 p< معنی دار تلقی گردید.

    نتایج: نتایج آماری نشان داد که میزان 14 iop> در چشم چپ افرادی که دارای سابقه گلوکوم فامیلی می باشند بیشتر از افرادی است که سابقه گلوکوم فامیلی ندارند (0.01(p<. همین نتیجه در چشم راست نیز مشاهده گردید (0.02(p< میزان نسبت  c/dچشم راست در افراد با گلوکوم فامیلی بیشتر از افراد بدون سابقه گلوکوم فامیلی است (0.01(p<. همبستگی مثبت ما بین iop چشم چپ و سن (0.38(r= و همبستگی مثبت بین iop چشم راست و سن دیده شد (0.37(r= ما بین نسبت c/d چشم راست و iop چشم راست (0.62=r) و نسبت c/d چشم چپ و iop چشم چپ دیده شد (0.45(r= نیز همبستگی مثبت مشاهده گردید.

     نتیجه گیری: نتیجه گیری ما شامل تأثیر مثبت سن در افزایش iop و همبستگی مثبت ما بین iop و نسبت  c/dدر هر دو چشم می باشد و نزدیک بینی تأثیری در میزان دو فاکتور فوق در هر دو چشم ندارد. در این بررسی سابقه گلوکوم فامیلی به عنوان یک فاکتور در افزایش iop در هر دو چشم مطرح می باشد. پیشنهاد ما در نظر گرفتن فاکتور سابقه فامیلی و سن در هنگام محاسبه فشار داخل چشمی جهت افراد سالم می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها