• بررسی بیماران با کاتاراکت سنی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1385/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1385/06/01
    • تعداد بازدید: 803
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کاتاراکت شایعترین عامل کاهش بینایی در جهان است. شیوع آن در سراسر دنیا متفاوت می باشد و با بالا رفتن سن میزان آن افزایش یافته و در زنان از شیوع بیشتری برخوردار است. در نواحی گرمسیری و آفتابی و هم چنین در نواحی با فقر غذایی در سنین پایین تری دیده می شود. با توجه به شرایط جغرافیایی استان هرمزگان و وضعیت معیشتی مردم و عدم وجود آماری مربوط به سن و فرم کاتاراکت سنی در این منطقه و منطقه جغرافیایی مشابه کشور، بیمارانی که با تشخیص کاتاراکت سنی در بیمارستان شهید محمدی بندرعباس تحت عمل کاتاراکت قرار گرفته بودند مورد مطالعه قرار گرفت.

    روش کار: این مطالعه توصیفی بر روی 945 بیمار که با تشخیص کاتاراکت سنی تحت عمل جراحی کاتاراکت قرار گرفته بودند انجام شد و در این بررسی سن، جنس، شغل، محل زندگی، بیماری های سیستمیک، میزان قند خون، نوع کاتاراکت و نوع عمل انجام شده مورد بررسی قرار گرفت.

    نتایج: این بررسی بر روی 945 بیمار انجام شد. 528 (55.9%) بیماران زن و 417 بیماران (44.1%) مرد بودند که تفاوت معنی دار (0.05(p< نشان دهنده شیوع بیشتر کاتاراکت سنی در زنان در مقایسه با مردان بود. 80.5 درصد از بیماران دارای سن بالای 56 سال بوده و حداکثر موارد در گروه سنی بین 56 تا 65 سال و میانگین سن افراد مورد مطالعه 61.18 سال می باشد.

    نتیجه گیری: بین بالا رفتن سن و کدورت عدسی ارتباط مستقیمی وجود دارد و مهم ترین ریسک فاکتور می باشد. در مقایسه با مطالعات انجام شده شیوع سنی پایین تری در این مطالعه را نشان می دهد و با توجه به اینکه 40.3 درصد از بیماران ما با تشخیص کاتاراکت رسیده و فیکو مورفیک تحت عمل قرار گرفتند که نشان دهنده مراجعه تأخیری به دلیل عدم دسترسی و یا عدم آگاهی می باشد که نیاز به مطالعه بیشتری در این زمینه می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها