• نقش نمونه برداری سوزنی از طریق قفسه سینه با هدایت سونوگرافی در تشخیص توده های ریوی محیطی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 843
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نمونه برداری سوزنی از طریق قفسه سینه (tnb) روشی مورد تایید در تشخیص آسیب شناسی ضایعات ریوی است که با انجام برونکوسکوپی تشخیص ضایعه امکان پذیر نیست. هدف از انجام این مطالعه بررسی ایمنی و دقت تشخیص نمونه برداری سوزنی از طریق قفسه سینه با راهنمایی سونوگرافی در تشخیص ضایعات محیطی ریه است.

    روش کار: این مطالعه توصیفی از سال 84-1385 در بیماران بستری در بخش توراکس بیمارستان قائم (عج) مشهد انجام شده است. 30 بیمار با توده محیطی ریه با قطر بیشتر از 3 سانتی متر که فاصله آن از جدار قفسه سینه کمتر یا مساوی 5 سانتی متر بود، با راهنمایی سونوگرافی تحت نمونه برداری بافتی قرار گرفتند. مشخصات فردی، علائم بالینی، نتایج سونوگرافی در پرسشنامه جمع آوری و با استفاده از نرم افزار  spssو آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.

     نتایج: در این بیماران نسبت زن به مرد، 2 به ا، متوسط سن 61.2 سال بوده و اغلب ضایعات در سمت راست (60%) دیده شد. در تمامی بیماران نمونه کافی جهت آسیب شناسی تهیه شد که این نمونه ها در 86.6% دقت تشخیصی داشته و در 13.3% جهت تشخیص دقیق بافتی بیوپسی باز ریه، ضرورت یافت. در بررسی کلی آسیب شناسی 83.3% دچار ضایعه بدخیم بوده که شایع ترین آن کارسینوم سلولهای سنگفرشی و آدنوکارسینوما ریه بوده است و 16.6% دچار ضایعه خوش خیمی بوده که شایع ترین آن گرانولوماتوزسلی بوده است. 13.3% از بیماران دچار عارضه شدند که این عوارض در 6.6% پنوموتوراکس و 6.6% هموپتزی بود. مرگ و میر نیز وجود نداشت.

    نتیجه گیری: با توجه به دقت مناسب تشخیصی، سهولت دسترسی، ارزانی و عوارض قابل قبول انجام بیوپسی ترانس توراسیک با راهنمایی سونوگرافی در تشخیص ضایعات محیطی ریه توصیه می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم