• اثرات داروهای ضد قارچی متداول در نمونه های بالینی انواع مختلف کاندیدا آلبیکنس

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 425
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در چند دهه اخیر، میزان وقوع عفونتهای قارچی در بسیاری از کشورها افزایش یافته است. به دلیل پیدایش مقاومت به عوامل ضد قارچی تعیین طرح استراتژیک مؤثر برای درمان بیماری های قارچی یک موضوع مهم در قار چشناسی بالینی است.

    روش کار: روش های زیادی برای تعیین تست حساسیت آزمایشگاهی معرفی شده اند. اخیراً، فلوسیتومتری برای حل مشکل معرفی شده است. مقالات زیادی به مفید بودن این تکنیک استناد کرده اند. این مطالعه با هدف بررسی حساسیت آزمایشگاهی یک سوش استاندارد ptcc و تعدادی ایزوله های بالینی از کاندیدا مطابق با دستورالعمل nccls با روش ماکرودیلوشن براث و تست حساسیت فلوسیتومتری انجام شده است. این مطالعه توصیفی بر روی قارچ ها در دانشگاه علوم پزشکی ایران انجام شد. نمونه های بالینی کاندیدایی جدا شده تحت اثر دارهای ضدقارچی مانند آمفوتریسین b، فلوکونازول، کلوتریمازول، کتوکونازول، میکونازول به روش فلوسیتومتری و ماکرودیلوشن قرار گرفتند. مشخصات نمونه ها، نتایج آزمایشات در پرسشنامه و برگه مشاهده جمع آوری و سپس با استفاده از آمار توصیفی و جداول توزیع فراوانی پردازش شد.

    نتایج: داده ها نشان دادند که روش ماکرودیلوشن براث و فلوسیتومتری نتایج مشابه در تعیین mic برای آمفوتریسین b، کتوکونازول، کلوتریمازول، فلوکونازول و میکونازول داشتند.

    نتیجه گیری: مقایسه نتایج حاصله با روش ماکرودیلوشن براث و فلوسیتومتری در مورد کاندیدا آلبیکنس 5027 ptcc و همین طور ایزوله های بالینی نشان داد که فلوسیتومتری خیلی راحت تر و سریعتر از روش های براث است. پیشنهاد می شود که تست حساسیت فلوسیتومتری به عنوان یک ابزار قوی در تعیین  mic و تجویز بهترین داروی ضد قارچی در درمان بیماران با عفونت های کاندیدائی به خصوص کاندیدیازیس سیستمیک استفاده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها