• ارزیابی سایتوکاین های مترشحه از سلول های th1 و th2 در مبتلایان به لیشمانیوز پوستی حساس و مقاوم به درمان با گلوکانتیم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 508
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: لیشمانیوز پوستی در بسیاری از نقاط ایران از جمله شهر مشهد به صورت اندمیک مشاهده می شود. در سال های اخیر مواردی از عدم پاسخ به درمان های رایج (ترکیبات پنج ظرفیتی آنتی موان) از جمله گلوکانتیم مشاهده شده است. پاسخ ایمنی سلولی که به وسیله سلول های t-helper type1(th1) ایجاد می شود، نقش مهمی در محافظت در برابر بیماری لیشمانیوز ایفا می کند در حالی که فعالیت سلول های t-helper type2(th2) باعث پیشرفت بیماری می شود. هدف این مطالعه ارزیابی سایتوکین های مترشحه از سلول های مونونوکلئر خون محیطی (pbmc) در مبتلایان به لیشمانیوز پوستی حساس و مقاوم به درمان با گلوکانتیم و گروه کنترل، جهت یافتن روشی برای درمان بیماران مقاوم به درمان می باشد.

     روش کار: این مطالعه توصیفی- مقطعی در سال 1385 در مورد 60 نفر از بیماران درمانگاه شماره یک آب و برق و بیمارستان قائم انجام شد. ارزیابی پاسخ ایمنی سلولی در گروه های حساس و مقاوم به درمان لیشمانیوز پوستی و گروه کنترل با اندازه گیری سایتوکین های آزاد شده از سلول های pbmc پس از تحریک با آنتی ژن لیشمانیا ماژور و میتوژن به مدت 48 ساعت توسط روش الیزا انجام گردید. اطلاعات با استفاده از نرم افزار spss ورژن 12 و آزمون های آنالیز واریانس، کروسکال والیسی و من ویتنی تجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: سلول های pbmc افراد حساس به درمان، سایتوکین γinf- را با 0.05p< بیش از بیماران مقاوم به درمان ترشح کردند در حالی که در بیماران مقاوم به درمان il-4 با 0.005p< بیش از بیماران حساس به درمان ترشح شد.

     نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان می دهد که ترشح سایتوکین هایی که باعث فعالیت پاسخ های th2 می شوند، مثل il-4 در بیماران مقاوم به درمان بیش از موارد حساس به درمان ترشح می شوند و ترشح سایتوکین هایی که پاسخ های th1 را فعال می کنند مثل γinf- در موارد حساس به درمان بیش از بیماران مقاوم به درمان ترشح می شوند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم