• مقایسه ی میزان تفاوت بین رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک در گروه های مختلف سنی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 512
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: هنگام تعیین مقدار عیوب انکساری، تطابق چشم یک عامل مداخله گر محسوب می شود. عمل سیکلوپلژی، به معنی استفاده از یک داروی سیکلوپلژیک به منظور فلج نمودن تطابق، جهت تعیین مقدار دقیق عیوب انکساری چشم است. این مطالعه با هدف مقایسه ی میزان تفاوت بین رفرکشن سیکلوپلژیک و غیر سیکلوپلژیک در گروه های مختلف سنی و نیز بررسی تاثیر احتمالی سه عامل جنس، شغل و نوع عیب انکساری بر میزان این اختلاف انجام شده است.

    روش کار: این مطالعه مقطعی با الگوی همبستگی بر 200 فرد ( 400 چشم)، 2-59 ساله، در بیمارستان چشم پزشکی خاتم الانبیاء (ص) مشهد در سال 1387 انجام شد. برای هر بیمار ابتدا رفرکشن غیر سیکلوپلژیک توسط دستگاه اتورفرکتومتر 8800 topcon kr انجام شد. پس از انجام عمل سیکلوپلژی، رفرکشن سیکلوپلژیک(cr)  توسط همان دستگاه صورت گرفت. داوطلبین به شش گروه سنی تقسیم بندی شدند و معادل اسفریک تغییرات عیوب انکساری افراد قبل و بعد از انجام رفرکشن سیکلوپلژیک، با هم مقایسه گردید. هم چنین تاثیر متغیرهای جنس، شغل و نوع عیب انکسار بر بروز این تغییرات مورد مطالعه قرار گرفت. اطلاعات مورد نیاز به صورت پرسشنامه ای تکمیل شد و با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. هم چنین از آزمون های آنوا و تی تست برای بررسی اختلاف و تطابق آزاد شده در دو چشم استفاده شد.

    نتایج: نتایج حاصل از معاینه ی 400 چشم مورد مطالعه، با میانگین سنی 15.50±20.11 نشان داد که مقدار تطابق آزاد شده و نیز میانگین تفاوت رفرکشن سیکلوپلژیک و غیرسیکلوپلژیک، در گروه های سنی مختلف (2-49 سال) تفاوت معنی داری داشت (0.001(p<، تنها در گروه سنی 50-59 سال، قبل و بعد از انجام، اختلاف معنی داری درمیزان عیوب انکساری مشاهده نشد (0.082 و 0=p برای چشم راست و 0.34p= برای چشم چپ). مقدار تطابق آزاد شده توسط داروی سیکلوپنتولات، بین دو گروه افراد دوربین و نزدیک بین، در هیچ یک از گروه های سنی اختلاف معنی داری نداشت (0.10p> برای هر چشم). در گروه های سنی مختلف، بین دو جنس مذکر و مونث تفاوت معنی داری از نظر تغییرات عیوب انکساری، قبل و بعد از انجام رفرکشن سیکلوپلژیک، دیده نشد (0.10(p>. بین حرفه ی افراد و مقدار تطابق آزاد شده بر اثر سیکلوپنتولات رابطه ای وجود نداشته و این دو از یکدیگرمستقل اند (به ترتیب برای چشم راست و چپ: 0.45=p و 0.20=(p.

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج مطالعه ی حاضر، مقدار تطابق آزاد شده بر اثر داروی سیکلوپلژیک (سیکلوپنتولات)، بین گروه های سنی مختلف تفاوت معنی داری داشته و با افزایش سن کاهش می یابد، به طوری که در سنین 50-59 سال این مقدار بسیار ناچیزمی باشد. هم چنین دوربین یا نزدیک بین بودن افراد، جنسیت و حرفه ی آن ها تاثیری بر مقدار تطابق آزاد شده بر اثر عمل سیکلوپلژی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها