• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 381
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: گرانولوم آنولر یک ضایعه آماسی گرانولوماتوز با اتیولوژی نامشخص می باشد، ارتباط اتیولوژیک این بیماری با مایکوباکتریوم ها هنوز مورد بحث است، در این مطالعه توصیفی -مقطعی نمونه های گرانولوم آنولر از نظر آلودگی با میکوباکتریوم ها بررسی شده اند.

    روش کار: این مطالعه توصیفی – مقطعی به صورت گذشته نگر در بیمارستان امام رضا (ع) طی سال های 1380-84 انجام شده است. نمونه های پارافینه گرانولوم آنولر موجود در بایگانی بخش آسیب شناسی بیمارستان امام رضا (ع(جمع آوری و بروش pcr مولتی پلکس با پرایمرهای bp162 و bp 123 به ترتیب برای مایکوبکتریوم به طور عمومی و توبرکولوزیس جستجو شدند، بر روی این نمونه ها رنگ آمیزی زیل نلسون انجام شد. اطلاعات بالینی از پرونده بیماران استخراج شد.

    نتایج: 38 نمونه از بیماران (31 زن و 7 مرد) با متوسط سن 42 سال مورد ارزیابی قرار گرفتند. شایع ترین محل ضایعات فوقانی و شایع ترین نمای آسیب شناسی آماس گ رانولوماتوز لنفو هیستیوسیتی با طرح انترستیسیل (فرم ناکامل) بود .در رنگ آمیزی زیل نلسون تمام نمونه ها از نظر باسیل اسیدفاست منفی بود. با pcr در یک نمونه آمپلیفیکاسیون قطعه bp 126 به همراه bp 123 حاصل شد که بیانگر عفونت با مایکوباکتریوم توبرکلوزیس بود. در این مورد ضایعات وسیع در تمام اندام فوقانی و خلف تنه وجود داشت و در آسیب شناسی دارای سلول های ژانت فراوان (بر خلاف اشکال رایج بیماری) بود.

    نتیجه گیری: عفونت با مایکوباکتریوم ها ممکن است همراه با برخی از انواع گرانولوم آنولردیده شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها