• مقایسه اثر آلفا بلوکرهای تامسولوسین و ترازوسین در دفع سنگ های حالب پس از سنگ شکنی برون اندامی (eswl)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 492
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مبتلایان به سنگ کلیه نسبت به جمعیت موجود جامعه از درصد بالایی برخوردارند. هدف از مطالعه تعیین و مقایسه مدت زمان دفع سنگ، شدت درد، میزان مصرف مسکن و روزهای از کارافتادگی بعد از  eswl در سه گروه  a,b,cمی باشد.

    روش کار: در این کارآزمایی بالینی دوسوکور، 240 بیمار با معیار ورود بیماران دارای سنگ با قطر 5-20 میلی متر و معیار خروج اعتیاد به مواد مخدر وارد مطالعه گردیدند. کلیه بیماران واجد شرایط به روش تصادفی سازی با بلوک های شش تایی و به صورت دو سوکور در یکی از سه گروه درمانی c,b,a قرار گرفتند. گروه a یا کنترل: شامل بیمارانی هستند که درمان روتین را که شامل شیاف دیکلوفناک 100 میلی گرم شب ها 1 عدد و قرص دیکلوفناک 25 میلی گرم روزی 3 عدد به همراه هیدراسیون (هیدراسیون به طور نسبی یعنی حداقل ساعتی یک لیوان آب بنوشد) می باشد گروه (b):  شامل بیمارانی است که به آن ها علاوه بر درمان روتین روزانه 0.4 میلی گرم تامسولوسین تجویز می شود. گروه (c): شامل بیمارانی است که به همراه درمان روتین روزانه 2 میلی گرم ترازوسین استفاده کردند. سپس بیماران تا سه ماه و در طی سه ویزیت پیگیری شدند.

    نتایج: درصد دفع سنگ در گروه تامسولوسین (85.5%) نسبت به دو گروه (80%)و گروه c (83.8%) بیشترین و، میانگین زمان دفع سنگ در گروه کنترل با 14.9 روز نسبت به دو گروه b (12.1 روز) و  گروه c (12.2 روز) بیشترین میزان بود. شدت درد بر اساس نمودار vas در تامسولوسین (4.7) کم ترین، در حالی که در گروه c، 5.2 و در گروه a، 5.5 گزارش شد و مصرف مسکن تزریقی در گروه α بلوکرهای c,b  (4 نفر و 2 نفر)  کمتر از گروه کنترل (8 نفر) بود. البته در هیچ کدام از این موارد ذکر شده از لحاظ آماری اختلاف معنی داری وجود نداشت.

    نتیجه گیری: α بلوکرها سمپتوم های مرتبط با درد را در بیماران بعد از سنگ شکنی برون اندامی کاهش می دهند ولی در دفع  سنگ تأثیری ندارند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها