• اثر بی دردی تزریق پری تونسیلار کتامین در مرحله قبل از عمل بر کاهش درد پس از عمل برداشتن لوزه اطفال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 344
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: در چندین مطالعه استفاده ازکتامین به عنوان درمان بی دردی پره امپتیو پس ازعمل جراحی مورد اختلاف نظر می باشد. هدف از این مطالعه بررسی کلینیکی اثرات تزریق پری تونسیلار کتامین با دوزهای متعدد قبل از برش جراحی بر کاهش درد پس ازعمل جراحی و مقایسه آن با تزریق پری تونسیلار نرمال سالین، قبل از عمل برداشتن لوزه در کودکان است.

    روش کار: 75 بیمار با کلاس asa یک و دو در محدوده سنی 3-12 سال و تحت عمل برداشتن لوزه وارد مطالعه از نوع کارآزمایی بالینی باکنترل گروه دارو نما شدند. این مطالعه در مرکز پزشکی کاشانی اصفهان در نیمه دوم سال 1386 و نیمه اول سال 1387 انجام گرفته است. بیماران به سه گروه 25 نفری تقسیم گردیدند. تزریق پری تونسیلار درگروه دارونما (الف) نرمال سالین  0.9%، گروه ب 0.5 میلی گرم /کیلوگرم کتامین و در گروه ج 1 میلی گرم /کیلوگرم کتامین انجام شد. تمام تزریقات درحجم 2 سی سی و در هر طرف 1 سی سی 3 دقیقه قبل از برداشتن لوزه صورت گرفت. برای بررسی سطح درد و وضعیت آرام بخشی از میزان های چوپس و ویلسون استفاده گردید.

    نتایج: در مقایسه با گروه ب و ج میزان چوپس و ویلسون در گروه الف به طور معنی داری بالاتر بود (0.05(p<. از لحاظ آماری میزان های فوق درگروه های ب و ج با هم تفاوت معنی داری نداشتند (0.05(p<. در طی 24 ساعت پس از عمل جراحی 16 بیمار در گروه الف و هیچ بیماری در گروه ب و ج نیازی به داروهای ضد درد پیدا نکردند (0.001(p<.

    نتیجه گیری: تزریق پری تونسیلار 0.5 یا 1 میلی گرم / کیلوگرم کتامین تقریبا 3 دقیقه قبل از جراحی بدون ایجاد عوارض در کودکان تحت عمل لوزه در کاهش درد پس از عمل موثر است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها