• مقایسه سطح سرمی سرب در مردان وابسته به مواد مخدر خوراکی با گروه سالم

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 497
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سوء مصرف مواد مخدر و عوارض آن یک معضل بهداشتی- اجتماعی در کشورهای خاورمیانه نظیر ایران می باشد. قاچاقچیان ممکن است سرب را به مواد مخدر در طی تولید مواد مخدر اضافه نمایند، که این کار به منظور افزایش وزن آن جهت منافع بیشتر می باشد. علاوه بر این وجود علایم غیراختصاصی بسیاری در وابستگان به مواد مخدر علایم مسمومیت با سرب را تقلید می کند. گزارش های محدودی از مسمومیت سرب ناشی از مصرف مواد مخدر وجود دارند، ولی در محدوده بررسی منابع پزشکی در دسترس، این اولین مطالعه می باشد که به مقایسه سطح سرب خون در وابستگان به مواد مخدر با افراد سالم پرداخته است. بنابر این هدف اصلی این مطالعه، مقایسه سطح سرمی سرب خون افراد وابسته به مواد مخدر باگروه سالم می باشد.

    روش کار: این مطالعه مورد-شاهدی در مرکز ترک اعتیاد بیمارستان مرادی دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان در سال 86 و 87 انجام شده است، سطح سرب خون در 44 نمونه در دو گروه مورد و شاهد با میانگین سنی 6.7±38.8 بررسی شد.گروه مورد شامل افرادی بودند (22 نفر) که مواد مخدر خوراکی مصرف می کردند. گروه کنترل (22 نفر) از نظر سن و جنس با گروه مورد با توجه به معیارهای خروج،همسان سازی شدند. اطلاعات هر گروه در پرسشنامه ثبت شد و توسط آزمون تی تست و نرم افزار  spssتجزیه و تحلیل شد.

    نتایج: در این مطالعه سطح سرمی سرب خون در 44 نمونه اندازه گیری شد. سطح سرمی سرب خون در گروه مورد μg/dl)69.90-7.20) با میانگین 13.2±21.9 و  در گروه کنترل 17.4-4.1 با میانگین 3.5± 8.6 بود. اختلاف بین دو گروه از نظر آماری معنی دار بود (0.0001(p< در گروه مورد bll ارتباط معناداری با میزان مصرف مواد مخدر داشت (0.65r=، 0.01(p< گرچه ارتباط معناداری بین طول مدت مصرف و سطح سرمی سرب خون دیده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج این بررسی افزایش قابل ملاحظه سطح سرمی سرب خون را در وابستگان به مواد مخدر در مقایسه با گروه کنترل نشان داد. بنابراین غربالگری غلظت سرب خون در افراد وابسته به مواد مخدر خصوصا با شکایات غیراختصاصی مفید می باشد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها