• اثر آستیگماتیسم تجربی ایجاد شده یکطرفه بر دید عمق

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 441
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تاری دید ناشی از آستیگماتیسم و عیوب انکساری اسفریکال باعث کاهش دید عمق و نیز آمبلیوپی در کودکان می شود. هدف از این مطالعه بررسی تاثیر نوع و میزان آنایزومتروپی مایوپیک و هایپروپیک آستیگمات تجربی یکطرفه بر دید عمق می باشد.

    روش کار: این مطالعه به روش توصیفی مداخله ای بر 60 فرد طبیعی در سال 1387 درگروه آموزشی بینایی سنجی دانشگاه علوم پزشکی مشهد انجام شد. پس از معاینات اولیه و انجام ریفراکشن میزان دید عمق اولیه با استفاده از تست تیتموس و tno تعیین گردید. سپس با استفاده از عدسی های سیلندریک مثبت و منفی با مقادیر 1 تا 4 دیوپتر در سه محور مایل (45 درجه)، افقی (180 درجه) و عمودی (90 درجه)، آنایزومتروپی مایوپیک و هایپروپیک آستیگمات یکطرفه در سه محورفوق ایجاد شده و میزان دید عمق با دو تست تیتموس و  tnoاندازه گیری شد. اطلاعات جمع آوری شده با استفاده از نرم افزار آماری  spssمورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. افرادی که دارای سابقه آمبلیوپی، استرابیسم آشکار، مشکلات پاتولوژیک، هتروفوریای بیش از 4 پریزم دیوپتر و یا پاسخ های فیوژنی غیر طبیعی بودند از مطالعه حذف شدند. هم چنین از آزمون های فریدمن و ویلکاک سون هم استفاده شده است.

    نتایج: میانگین دید عمق در تمام افراد قبل از مداخله 2.78±40.83 ثانیه بر کمان با تست تیتموس و 6.59±31.50 ثانیه بر کمان با تست  tno بود. میزان دید عمق با هر دو تست تیتموس و tno به وسیله نوع و مقادیر مختلف آنایزومتروپیای محوری به طور معنی داری کاهش یافت (0.001(p<. بیشترین میزان کاهش دید عمق مربوط به آنایزومتروپیای مایوپیک و هایپروپبک آستیگمات با مقدار 4 دیوپتر در محور مایل بود که با تست آنایزومتروپیای مایوپیک و هایپروپبک آستیگمات با مقدار 4 دیوپتر در محور مایل بود که با تست tno به ترتیب برابر با 271.5±1930 و 518.6±1780 ثانیه بر کمان و با تست تیتموس برابر با 101.4± 773.33 و 179.9±693.33 ثانیه بر کمان بود نتایج هم چنین نشان داد در مقایسه بین میانگین دید عمق چه در نوع آنایزومتروپی ایجاد شده مایوپیک آستیگمات و چه در نوع هایپروپیک آستیگمات در سه محور مایل، موافق قاعده و مخالف قاعده اختلاف معنی داری وجود دارد (0.000(p<.

    نتیجه گیری: آنایزومتروپیای محوری اصلاح نشده علاوه بر کاهش دید عمق و اثرات مخرب بر توسعه دید دو چشمی می تواند باعث آمبلیوپی گردد. آنایزومتروپیای محوری موافق قاعده اثرمخرب کمتری را نسبت به نوع مایل و مخالف قاعده بر روی دید عمق دارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها