• اثرات درمانی دسموپرسین خوراکی در مردان با تکرر ادرار شبانه و بزرگی خوش خیم پروستات

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1386/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1386/06/01
    • تعداد بازدید: 555
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: تکرر ادرار شبانه که به طور شایع با پیری دیده می شود می تواند به دلایل مختلف باشد که از علل بسیار شایع آن بزرگی خوش خیم پروستات و کاهش تولید (یا رهایی) وازوپرسین شبانه، دیابت ملیتوس و افزایش مصرف مایعات و ... است. بهبود علائم انسدادی با تجویز آلفا بلوکرها و مهارکننده های آلفا ردوکتاز نزد بسیاری از بیماران علائم ادراری بهبود یافته ولی در تعدادی تکرر ادرار شبانه همچنان ادامه دارد. در این بررسی به اثر درمانی وازوپرسین خوراکی به اینگونه تکرر ادرار شبانه پرداخته می شود.

    روش کار: این مطالعه توصیفی به صورت مداخله ای بر 23 مرد بالغ (با متوسط سن 3.5±58 سال) که دچار بزرگی خوش خیم پروستات و تکرر ادرار شبانه آزار دهنده بودند در بیمارستان امام رضا از سال 1386-1388 نجام شد. درمان با دسموپرسین خوراکی هنگام خواب بود. معیارهای خروج از مطالعه شامل عفونت فعال ادراری، سابقه انفارکتوس میوکارد، نارسایی احتقانی قلب، آنژین و هیپوناتومی بودند. به بیماران طی یک دوره تیتراسیون دوز 3 هفته ای، قرص های دسموپرسین (به مقدار 0.1، 0.2 یا 0.4 میلی گرم) تجویز شد و بعد از یک هفته قطع دارو ، دوز مؤثر دارو برای 6-8 هفته ادامه یافت. پاسخ مثبت بالینی به صورت کاهش مساوی یا بیش از 50 درصد در حملات ادرار شبانه تعریف شد. از آزمون های آماری تی و همبستگی پیرسون برای تحلیل آماری استفاده شد.

    نتایج: همه بیماران با چنین مداخله دارویی بهبود داشتند. متوسط مدت نشانه ها 0.62± 3.45 سال بود. حملات تکرر ادرار شبانه از متوسط 0.36±4 در شب قبل درمان به 0.28± 1.17 بعد آن کاهش یافت (0.0001(p<. سطح سرم نیز تغییر قابل توجه داشت (0.02(p=، اما هیپوناتومی رخ نداد. هم چنین همراهی مثبت بین حملات و سن (0.0001p<، 0.744r=) و نیز همراهی مثبت بین حملات تکرار ادرار شبانه قبل مداخله و پاسخ به درمان (0.002p=، 618=r) وجود داشت.

    نتیجه گیری: قرص های خوراکی دسموپرسین داروی مؤثر و به خوبی تحمل شونده ای برای بیماران مبتلا به بزرگی خوش خیم پروستات که با تکرر ادرار شبانه آزار دهنده تظاهر می کنند می باشد و می توان آنرا همراه با سایر درمانهای طبی بکار برد. چنین درمانی در بیماران به دقت انتخاب شده مؤثر و مطمئن خواهد بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها