• بررسی نیاز مدیران شبکه های بهداشت و درمان استان اصفهان به آموزش اصول و مهارت های مدیریت 1380

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 562
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: علم مدیریت، علمی تخصصی و اکتسابی است و با توجه به اینکه اکثر مدیران مراکز بهداشتی- درمانی با روش علمی مدیریت آشنایی ندارند و فقط بر اساس تجربیات و استنباطات شخصی، سازمان خود را اداره می کنند، شایسته است بر اساس ارزیابی نیازها، برنامه های آموزشی مدون تهیه شود تا در نهایت سطح کیفیت خدمات بهداشتی- درمانی ارتقا یابد.

     مواد و روش ها: مدیر و قائم مقام شبکه ها، معاونین بهداشتی- درمانی و مدیران مراکز بهداشتی- درمانی شهری و روستایی 19 شبکه استان اصفهان انتخاب شده، جهت ارزیابی نیاز آموزشی آنان پرسشنامه ای خود ایفا حاوی اطلاعات دموگرافیک و مهارت های مدیریتی مثل برنامه ریزی، رهبری، اجرایی، ارتباط با سایرین، اثربخشی بر کارها و مدیریت به کارکنان را تکمیل نمودند. پرسشنامه بر اساس قیاس درجه بندی لیکرت (پنج نقطه ای) می باشد.

    نتایج: مدیران بیشتر در گروه سنی 25 تا 35 سال (54 درصد) بودند. اکثراً سابقه کاری بین 5 تا 9 سال (34.7 درصد) و سابقه مدیریت بین 1 تا 4 سال (59 درصد) داشتند. 52 درصد در هیچ دوره آموزشی شرکت نداشته اند و اکثراً (30 درصد)در دوره های بازآموزی شرکت داشته اند. بیش ترین میزان نیاز مدیران، نیاز به آموزش مهارت اجرایی (48.5 درصد) و برنامه ریزی (46 درصد) می باشد. سابقه مدیریت با تمامی حیطه های مهارت های مدیریتی ارتباط معنی دار دارد. نیاز به مهارت برنامه ریزی بین مدیران آموزش دیده و آموزش ندیده و نیاز به مهارت اجرایی بین مدیران با سابقه و مدیران کم سابقه تفاوت معنی داری وجود دارد.

    بحث: از آن جا که سابقه مدیریت با تمامی حیطه ها ارتباط دارد پس میزان تجربه می تواند بر مهارت های افراد تاثیر گذارد. میزان سابقه کار بر مهارت های اجرایی که از جنس مقوله های علمی است موثر است، از طرفی شرکت در دوره های آموزشی در برنامه ریزی که از مقوله های نظری است تاثیر دارد. با توجه به اینکه بیش از نیمی از مدیران در هیچ دوره آموزش مدیریتی شرکت نداشته اند و اکثراً مدت کمی مدیر بوده اند، نیازی مبرم به آموزش مدیریت بویژه در زمینه های اجرایی و برنامه ریزی، برای آنان احساس می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها