• وضعیت بکارگیری بسته ی نرم افزاری مینی، میکرو cds/isis یونسکو در کتابخانه های مرکزی دانشگاه های علوم پزشکی کشور

    نویسندگان :
    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 422
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نزدیک به دو دهه پیش، سازمان یونسکو با هدف ایجاد یکپارچگی و سرعت بخشیدن به کار سازماندهی و طبقه بندی مجموعه کتابخانه ها، با کمک فن آوری نوین، بسته ی نرم افزاری مینی میکروموسوم به cds/isis را طراحی و تولید نمود و آن را به طور رایگان در اختیار اغلب کتابخانه های دانشگاهی ایران و جهان قرار داد. نظر به اهمیت سازمانده ی منابع در مجموعه های بزرگ کتابخانه های دانشگاهی، این پژوهش در سال 1383 با هدف تعیین وضعیت بکارگیری این نرم افزار در کتابخانه های مرکز دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام گرفت.

    روش بررسی: روش انجام این پژوهش به صورت توصیفی بوده و اطلاعات مورد نیاز با استفاده از پرسشنامه محقق ساخته در اختیار جامعه مورد پژوهش قرار گرفت و سپس پاسخ های دریافتی با استفاده از نرم افزارهای آماری spss مورد تحلیل قرار گرفت.

     یافته ها: 1-میزان استفاده از این نرم افزار کمتر از یک پنجم کل جامعه مورد پژوهش (10.7 درصد) بود. 2-دلیل عدم استفاده از این نرم افزار را سپری نکردن دوره آموزش مناسب و کافی (89.5 درصد) ذکر کردند. 3-دلیل توقف استفاده از این نرم افزار را مناسب نبودن کار با آن (83.3 درصد) بیان کردند. 4-بیش ترین مورد استفاده از این نرم افزار (56 درصد) در بخش فهرست نویسی بود.

    نتیجه گیری: برگزاری دوره های آموزشی با همکاری نمایندگی یونسکو و معاونت پژوهشی وزارت بهداشت، د رمان و آموزش پزشکی پیشنهاد می شود تا با استفاده از آن، اطلاعات کتابخانه ها به طور یکسان ذخیره، بازیابی و مبادله شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها