• بررسی مقایسه ای روند نظام مدیریت اطلاعات در بخش مدارک پزشکی بیمارستان آیت ا... کاشانی با استاندارد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 456
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: نظام مدیریت اطلاعات یک روش رسمی برای تهیه و ارائه اطلاعات لازم، دقیق و به هنگام به مدیران، به منظور تسهیل فرآیند تصمیم گیری، برنامه ریزی و کنترل مدیریت می باشد. در این میان مدارک پزشکی با وقوف به ابعاد و ارزش واقعی اطلاعات در بخش بهداشت و درمان می تواند اصلی ترین جایگاه اطلاعاتی بخش را به خود اختصاص دهد. هدف اصلی از انجام این پژوهش مقایسه روند نظام مدیریت اطلاعات بخش مدارک پزشکی بیمارستان آیت ا... کاشانی با استاندارد بوده است.

    روش بررسی: این پژوهش از دسته مطالعاتم شاهده ای- توصیفی- مورد نگاری است. جامعه ی پژوهش شامل 7 نفر کارکنان بخش های مدارک پزشکی (واحد پذیرش، آمار، بایگانی و کدگذاری) و مشاور مدیر بیمارستان آیت اله کاشانی و زمان پژوهش بهار 1385 بوده است. ابزار جمع آوری اطلاعات چک لیست و پرسش نامه و روش جمع آوری داده ها مشاهده و مصاحبه بوده است. روایی چک لیست و پرسشنامه بر اساس نظرات متخصصین مربوط مورد تایید قرار گرفت و با توجه به اینکه به کمک استانداردهای کمیسیون مشترک اعتباربخشی سازمان های مراقبت بهداشتی آمریکا ارزیابی انجام شد پایایی مورد تایید بود. تحلیل اطلاعات از طریق آزمون فرضیه z انجام گرفت.

     یافته ها: یافته های پژوهش نشان داد که روند ثبت و جمع آوری اطلاعات، روند بازیابی و توزیع اطلاعات از وضعیتی غیراستاندارد در مقایسه با استانداردهای آمریکا و کانادا برخوردار بوده ولی روند توزیع اطلاعات تقریباً رو به بهبود است.

    نتیجه گیری: مطابق نبودن روند نظام مدیریت اطلاعات در بخش مدارک پزشکی بیمارستان آیت ا... کاشانی با استاندارد و نامطلوب بودن روش های کار، باعث انحراف مسیر فعالیت های این بخش از اهداف اصلی خود شده است و اصلاح آن ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم