• رابطه ی میزان مشارکت در تصمیم گیری های مدیریتی با سطح روحیه ی اعضای هیات علمی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 436
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: موفقیت و پیشرفت دانشگاه ها به نیروی انسانی آن ها بستگی دارد. اگر این سازمان ها قادر به جذب، حمایت حفظ روحیه یز کارکنان نباشند در جهت انجام مسوولیت ها و وظایف خطیر خود، با مشکل روبرو می شوند. از جمله عوامل موثر بر روحیه ی افراد، افزایش امکا مشارکت آن ها در تصمیم گیری ها می باشد که فضای کلی دانشگاه را پویا، پرنشاط و فعال نموده و توانمندی ها و خلاقیت های استادان را به خوبی شکوفا و متجلی می سازد. بر این اساس، هدف اصلی این مقاله تعیین رابطه بین میزان مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های مدیریتی با سطح روحیه ی آن ها در دانشگاه های اصفهان و علوم پزشکی اصفهان بوده است.

     روش بررسی: نوع مطالعه در این پژوهش تحلیلی از نوع همبستگی بوده و نمونه های مورد مطالعه شامل 165 نفر اعضای هیات علمی دو دانشگاه بود که با استفاده از روش نمونه گیری چند مرحله ای متناسب با حجم به نسبت 73 به 92 از میان دانشکده های دو دانشگاه انتخاب شدند. ابزار جمع آوری اطلاعات، دوپرسشنامه محقق ساخته، یکی پرسشنامه مشارکت در تصمیم گیری و دیگری پرسشنامه ی سنجش روحیه بود. روایی پرسشنامه ها با روش محتوایی و پایایی آن ها با استفاده از ضریب chronbach alfa در پرسشنامه «مشارکت در تصمیم گیری» 0.86 و پرسشنامه «سنجش روحیه» 0.87 محاسبه شد. روایی پرسشنامه ها با روش محتوایی و با محاسبه روایی درونی تعیین شد. تجزیه و تحلیل داده های این پژوهش به وسیله ی نرم افزار spss و از شاخص های آماری نظیر فراوانی، میانگین، واریانس و از آزمون های t مستقل، ضریب همبستگی peasron، تحلیل واریانس یک طرفه استفاده شده است.

     یافته ها: نتایج نشان داد که بین میزان مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های مدیریتی با سطح روحیه ی آن ها رابطه وجود دارد. بیش ترین میزان مشارکت اعضای هیات علمی در تصمیم گیری های مدیریتی مربوط به تصمیم گیری پژوهشی و کم ترین میزان مشارکت مربوط به تصمیم گیری آموزشی بود.

     نتیجه گیری: مشارکت افراد در تصمیم گیری های سازمانی می تواند بر یک پارچگی گروه های کاری بیفزاید و باعث تقویت روحیه ی کارکنان شود هم چنین تعهد بیشتری در آن ها برای نیل به اهداف سازمانی ایجاد نماید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها