• بررسی هستی شناختی فرا اصطلاح نامه نظام زبان پزشکی واحد

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 693
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: سالیان متمادی است که هستی شناسی به اشکال گوناگون مانند طرح های رده بندی، تزاروس ها، واژگان کنترل شده، اصطلاح شناسی ها و واژه نامه ها معنی شده است. از آن جا که اصطلاح ها و منابع دانش، اجزای مهمی از تعامل میان نظام های نامتجانس است، هدف این مقاله، بررسی هستی شناختی فرا اصطلاح نامه ی نظام زبان پزشکی واحد (که در یک سیستم منفرد اصطلاحات از علوم زیست شناسی ادغام شده است و توسط کتابخانه ی ملی پزشکی آمریکا تهیه گردید که بخشی از زبان واحد پزشکی است) بوده است.

    روش بررسی: در این پژوهش با استفاده از روش مطالعه ی سندی و کتابخانه ای، به مطالعه ی متون و منابع موجود در زمینه ی مقایسه ی فرا اصطلاح نامه unified medical language system یا umls و هستی شناسی دیگر (مانند wordnet و uco و کارهایی که در این خصوص توسط افرادی چون burgun و همکار، در نتیجه ی بررسی و مرور منابع معتبر این حوزه و تهیه ی فهرستی از لغات مرتبط با علم زیست شناسی، دال بر وجود اسامی، روابط مورد نیاز در علم اطلاع رسانی زیست شناسی، اقدام به مطابقت آن ها بر اساس مفاهیم فرا اصطلاح نامه umls و در نهایت تعیین وجود روابط در منابع اصلی این فرا اصطلاح نامه صورت گرفت) پرداخته شده است. علاوه بر این، به منظور بررسی وجود سازگاری میان نقشه ی معنایی umls و دو هستی شناسی دیگر، مطابقت دادن در انواع معنایی umls و هستی شناسی سلسله مراتبی cyc و wordnet انجام گرفت و برای ایجاد ساختاری یک پارچه در umls و سازگاری آن با cyc، مفاهیم در cyc به سه گروه تقسیم بندی گردید.

     یافته ها: قریب به 50 مقوله از cyc به طور دقیق برای پوشش دادن شبکه ی معنایی umls استفاده شده است. نتایج نشان داد که نزدیک به نیمی از آن ها در هر دو سیستم شبیه به هم هستند و میان انواع cyc و شبکه معنایی umls هم پوشانی وجود دارد. هم چنین مشخص شده است که برای بعضی از گونه های معنایی umls مقوله های همسان و مشابه ی در نسخه ی عمومی هستی شناسی سلسله مراتبی cyc و جود ندارد. بنابراین، مقوله هایی در cyc و جود دارد که دارای هیچ گونه معادلی در umls نمی باشد. در زمینه ی مقایسه ی رده های معنایی umls و wordnet نتایج نشان داد که 2 درصد از مفاهیم رده ی اختلال سلامتی umls در wordnet وجود دارد که مطابقت و سازگاری میان رده ها 48 درصد بوده است.

    نتیجه گیری: هم اکنون هیچ استاندارد upper-level-ontoligies در دسترس نیست. ممکن است در یک رده، مفاهیم به طور متفاوتی دسته بندی شوند، حتی زمانی که دسته بندی ها شبیه به هم به نظر برسند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها