• آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان مدارک پزشکی از جنبه های قانونی مدارک پزشکی در بیمارستان های آموزشی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی کاشان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 618
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: آگاهی ارایه دهندگان مراقبت از قوانین حاکم بر پرونده های پزشکی و اطلاعات بهداشتی بیماران، شرایط تامین حقوق بیمار را فراهم می کند. این مطالعه به منظور تعیین میزان آگاهی پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی از جنبه های قانونی مدارک پزشکی در بیمارستان های آموزشی شهر کاشان در سال 1386 صورت پذیرفت.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع توصیفی- مقطعی بود که روی 325 نفر از کارکنان (پزشکان، پرستاران و کارکنان بخش مدارک پزشکی) که به طور تصادفی انتخاب شده بودند در سال 1386 انجام گرفت. داده ها با پرسش نامه ای که بر اساس موارد قانونی، مرتبط با اطلاعات بهداشتی و مطابق با کتب مرجع و نظر کارشناسان مربوطه بود تهیه، تایید و پایایی آن با آزمون مجدد تایید شد. با استفاده از نرم افزار spss و با شاخص های درصد فراوانی، میانگین و انحراف معیار امتیازات تحلیل گردید.

     یافته ها: آگاهی کارکنان از موارد قانونی اخذ رضایت نامه با امتیاز 1.36±3.78 از 8، موارد قانونی مربوط به محرمانگی با امتیاز 0.97±1.45 از 4 و موارد قانونی مربوط به صدور گواهی با امتیاز 1.79±3.27 از 9 در حد متوسط بود. در مجموع، آگاهی شرکت کنندگان در این پژوهش با امتیاز 2.83±8.51 از 21متوسط بود. بیش ترین آگاهی را پزشکان و کم ترین آگاهی را پرستاران دارا بودند.

    نتیجه گیری: میزان آگاهی از جنبه های قانونی مرتبط با اطلاعات بهداشتی در حد متوسط است که این امر لزوم آموزش جنبه های قانونی مدارک پزشکی به خصوص محرمانگی اطلاعات بیمارانو صدور گواهی پزشکی را در رده های شغلی مختلف به خصوص پرستاری می رساند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها