• چگونگی صفحات وب کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی ایران و موجودیت پیوندهای فراسازمانی آن ها

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1389/06/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1389/06/01
    • تعداد بازدید: 313
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: توسعه فن آوری اطلاعات و مدیریت آن با تجهیزات نوین در سازمان ها همراه بوده است؛ به نحوی که راه کارهای چندی را جهت ارتقای رضایت اعضای سازمان در برخواهد داشت. ضرورت این موضوع، موجب توسعه زیر ساخت ها و برنامه ریزی های جدیدی در دانشگاه های علوم پزشکی کشور شده است و مطالعات جدیدی را می طلبد. پژوهش حاضر با هدف شناسایی چارچوب فعالیت های مزبور به بررسی چگونگی صفحات وب کتابخانه های دانشگاه های علوم پزشکی کشور و موجودیت پیوندهای فراسازمانی آن ها پرداخت.

    روش بررسی: مطالعه حاضر توصیفی، که در آن مجموع صفحات وب دانشگاه های علوم پزشکی کشور که 40 وبگاه بود، مورد بررسی و ارزیابی قرار گرفت. در این بررسی موجودیت صفحات وب، نوع نرم افزار کتابخانه ای، ویژگی صفحات راهنما و تجزیه و تحلیل موضوعی پیوندهای فراسازمانی با استفاده از چک لیست محقق ساخته، موردسنجش واقع شد و در نهایت، داده های حاصل توسط نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان از توجه دانشگاه ها و کتابخانه های علوم پزشکی به بهره جویی از صفحات وب در سیستم وب جهانی داشت، ولی نیاز به استفاده از همگونی و وحدت رویه در این یافته ها مشاهده شد. در مجموع 25 دانشگاه معادل 62.5 درصد دارای وبگاه کتابخانه بودند و در این میان نرم افزار افق دارای بیش ترین استفاده (16 وبگاه کتابخانه)و نرم افزارهای سیمرغ و پیام دارای کم ترین استفاده (هر کدام یک وبگاه کتابخانه) بودند.

    نتیجه گیری: صفحات وب در کشورهای جهان سوم حاکی از استفاده مدیران میانی از تجربیات جهانی موجود قلمداد می شود، ضمن آن که توجه به این گونه از خدمات الکترونیکی به مرور افزایش یافته، زمینه های استاندارد شدن این صفحات امری واقعی در آینده قلمداد می شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها