• مقایسه ریزنشت با استفاد هاز سه نسل مختلف مواد چسبنده به عاج در ترمیم های امالگام high copper اسفریکال ایرانی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1096
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     یکی از متداول ترین مواد ترمیمی مورد استفاده در کلینیک جهت پر کردگی دندان های پوسیده امالگام می باشد ولیکن این ماده دارای معایبی نیز است. که مهمترین آن عود پوسیدگی در اطراف ترمیم به علت ریزنشت بین ترمیم و سطح دندان است. لذا هدف از این تحقیق بررسی و مقایسه ریزنشت ترمیم امالگام باند شونده با استفاده از سه نسل دنتین باندینگ بود.

    روش بررسی: دراین مطالعه in vitro 40 دندان مولر و پرمولر سالم انسانی و فاقد هرگونه پوسیدگی انتخاب شده به چهار گروه ده تایی تقسیم شدند. حفرات کلاس ii امالگام در سطح مزیال یا دیستال دندانها تعبیه شدند در سه گروه، از سه نوع ماده چسبنده به عاج ازسه نسل مختلف به نام های ibond,single bond, scotch bond multi purpose استفاده شد و در گروه چهارم هیچ ماده ای به کار نرفت. سپس حفرات توسط امالگام high copper اسفریکال، ترمیم شدند. پس از ترموسایکلینگ و قرار گرفتن در معرض فوشین بازی 5/0% به مدت 24 ساعت، دو برش مزیودیستالی عمود بر سطح اکلوزال دندان در box تهیه شده، توسط دیسک الماسی داده شد. مقاطع آماده شده در زیر stercomicroscope با بزرگنمایی 25x جهت میزان نفوذ رنگ مورد بررسی قرار گرفتند. داده های این مطالعه با استفاده از آزمون kruskal-wallis و مقایسه چندگانه scheffe مورد بررسی قرار گرفتند و 05/0p< به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: نتایج مطالعات به طور مقایسه ای نشان داد که گروه شاهد کمترین میزان ریزنشت را به طور معناداری از لحاظ آماری (05/0p<) و سپس گروه ibond و بعد از آن scotch bond mp و سپس single bond نشت کمتری را در زیر ترمیم امالگام نشان دادند.

    نتیجه گیری: در بین سه نسل مواد چسبنده به عاج ibond نقش موثرتری را در کاهش ریز نشان داد. استفاده از مواد چسبنده به عاج نقش موثری را درکاهش ریزنشت در ترمیم های امالگام ایفا نکردند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها