• بررسی تاثیر استفاده از لاینرهای کامپوزیت قابل جریان و کامپوزیت با سخت شدگی دوگانه بر روی ریزنشت لثه ای ترمیم های کامپوزیتی خلفی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 870
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     ریزنشت یک مسئله مهم در دندانپزشکی ترمیمی می باشد. انقباض ناشی از سخت شدن کامپوزیت ها هنوز منجر به وقوع ریزنشت و حساسیت پس از درمان می گردد. دراین مطالعه تاثیر استفاده از کامپوزیت قابل جریان و سمان کامپوزیتی با سخت شدگی دوگانه بر روی ریزنشت لثه ای رستوریشن های کامپوزیتی قابل فشردن (packable) مورد بررسی قرار گرفت.

    روش بررسی: شصت حفره کلاس دو با لبه لثه ای 1 میلی متر زیر محل اتصال سمان به مینا در سطح مزیال و دیستال 30 دندان مولر کشیده شده تراش داده شد. دندان ها به طور تصادفی به پنج گروه (12=n) تقسیم گردیدند. در گروه کنترل هر دندان با استفاده از کامپوزیت تتریک سرام به صورت لایه به لایه (incremental) ترمیم شد. در گروههای دوم و چهارم به ترتیب کامپوزیت قابل جریان tetric flow و سمان کامپوزیتی با سخت شدگی دو گانه rely x arc به صورت یک لایه یک میلی متری قبل از قرارگرفتن کامپوزیت مورد استفاده قرار گرفت و کیور شد، در حالیکه درگروه های سوم و پنجم به ترتیب لاینرهای کامپوزیت قابل جریان و سمان کامپوزیتی با سخت شدگی دو گانه همراه با تکه اول کامپوزیت قابل فشردن کیور شدند و به طور جداگانه کیور نشدند. دندانهای ترمیم شده برای یک هفته در آب مقطر و در درجه حرارت 37 درجه سانتی گراد قرار گرفتن دو سپس بین درجه حرارتهای 5 و 55 درجه سانتیگراد ترموسیکل شدند. در مرحله بعد پس از پوشانیدن سطوح دندان تا 1 میلی متری لبه لثه ای نمونه ها توسط لاک ناخن در فوشین 2% برای 24 ساعت قرار گرفتند. نفوذ رنگ با استفاده از  استریومیکروسکوپ با بزرگنمایی 28 مورد ارزیابی قرار گرفت و اطلاعات با استفاده از آزمون غیر پارامتریک کروسکال والیس ارزیابی آماری قرار گرفتند (05/0p<).

    یافته ها: یافته های مطالعه نشان دادکه اختلاف معنی دار آماری بین گروه های کنترل با لاینر قابل جریان با کیورینگ جداگانه و لاینر قابل جریان بدون کیورینگ جداگانه و سمان کامپوزیتی با کیورینگ جداگانه وجود دارد. ما هیچ اختلاف معنی داری بین گروه کنترل با سمان کامپوزیتی بدون کیورینگ جدا لاینر قابل جریان با کیورینگ جداگانه و سمان کامپوزیتی با کیورینگ مجزا و لاینر قابل جریان بدون کیورینگ جداگانه – سمان کامپوزیتی بدون کیورینگ مجزا مشاهده نشد.

    نتیجه گیری: نتایج این مطالعه نشان داد که هیچ یک از روش ها نمی تواند ریزنشت را به طور کامل در کفه لثه ای حفره محدود نماید. با وجود این مشخص شد لاینر قابل جریان یا سمان کامپوزیتی با سخت شدگی دو گانه بر روی کاهش ریزنشت ماده ترمیمی مورد آزمایش تاثیر قابل ملاحظه آماری داشته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها