• استفاده از تکنیک فازی ahp در رتبه بندی عوامل موثر بر کیفیت حسابرسی از نگاه حسابرسان مستقل و صاحبکاران

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/05/30
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/05/30
    • تعداد بازدید: 840
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: از آن جا که هدف حسابرسی ارائه اطمینان درباره صورت های مالی است، در خصوص کیفیت حسابرسی، احتمال این است که صورت های مالی شامل کژنمایی با اهمیت نباشد. اما در این باره باید پاسخ داد، چگونه استفاده کنندگان اطلاعات مالی سطح اطمینان ارائه شده و اعتمادپذیری اطلاعات را ارزیابی می کنند. بنابراین، تا هنگامی که حسابرسی انجام نشده است، نمی توان کیفیت حسابرسی را ارزیابی کرد .

    روش پژوهش: بدین منظور ضمن توزیع پرسشنامه ای 23 سوالی بین یک نمونه 94 نفری (متشکل از 47 نفر از نمایندگان حسابرسان و 74 نفر از نمایندگان کارفرمایان) نسبت به شناسایی شاخص های موثر بر کیفیت حسابرسی بر اساس دیدگاه حسابرسان مستقل و استفاده کنندگان خدمات حسابرسی اقدام گردید.

    یافته ها: بیست و سه عامل در قالب دو بعد اصلی، ویژگی های موسسه حسابرس، ویژگی های صاحب کار، طبقه بندی شدند. پس از آن ضمن به کار گیری روش فرآیند تحلیل سلسله مراتبی (ahp) اقدام به محاسبه اوزان شاخص ها از دید هر دو گروه شد.

    نتیجه گیری: نتیجه نشان داد هر کدام از هر دو گروه حسابرس و صاحب کار، میزان اهمیت بیشتری برای ویژگی های گروه مقابل در کیفیت حسابرسی قائل بودند. گروه حسابرس ها برای ویژگی های کارفرمایان وزن بسیار بیشتری را قائل شده است تا برای ویژگی های حسابرسان و هم چنین صاحب کاران کیفیت حسابرسی را بیشتر وابسته به ویژگی های حسابرس می دانند تا ویژگی های کارفرما.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها