• بررسی تاثیر آلودگی بزاق قبل از کیور بر روی میزان ریزنشت فیشور سیلانت دندانهای دایمی خلفی، به صورت in vitro

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1152
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     یکی از روشهای موثر در پیشگیری از پوسیدگی های اکلوزالی، سیلانت تراپی است. از طرف مهم ترین عامل شکست دراین روش، آلودگی با بزاق می باشد. هدف از این مطالعه، ارزیابی تاثیر آلودگی بزاق بر روی میزان ریزنشت فیشورسیلانت در مرحله بعد از قرار دادن سیلانت و قبل از کیور کردن آن، می باشد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی آزمایشگاهی 21 دندان پرمولر سالم انسان که به منظور درمان ارتودنسی کشیده شده بودند، انتخاب و یک شیار استاندارد v شکل درسطوح باکال و لینگوال دندانها ایجاد گردید. سطوح باکال و لینگوال به صورت تصادفی به دو گروه کنت و آزمایش تقسیم شدند. در گروه کنترل، سیلانت بدون هیچ گونه آلودگی بزاق کیور گردید. در گروه آزمایش، قبل از کیور کردن سیلانت دندان به مدت 10 ثانیه درون بزاق مصنوعی، غوطه ور و سپس کیور شد. نمونه ها بعد از ترموسایلکلینگ، درون محلول فوشین 2% به مدت 24 ساعت غوطه ور شدند. تمامی دندانها به وسیله یک دیسک الماسی در جهت باکو – لینگوالی برش داده شدند و در زیر استریومیکروسکوپ، به منظور تعیین میزان ریزنشت و نفوذ دای، بررسی شدند. آزمون های گلموگروف – اسمیرنوف، t – استودنت زوجی، رتبه علامت دار ویلکاکسون برای تحلیل نتایج استفاده شد و 05/0p< به عنوان سطح معنی دار در نظر گرفته شد.

    یافته ها: میانگین 821 میکرون ریزنشت در گروه آزمایش و 630 میکرون در گروه کنترل مشاهده شد. بررسی های آماری تفاوت معنی داری را میان میانگین میزان ریزنشت در دو گروه کنترل و آزمایش، نشان نداد (133/0p=)

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج این مطالعه آلوده شدن دندان ها به بزاق قبل از کیور شدن رزین، تاثیری بر میزان ریزنشت نداشته و نیازی به حذف سیلنت کیور نشده و تکرار مراحل سیلنت تراپی ندارد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها