• بررسی پلی مورفیسم کدون 72 ژن p53 در نمونه های اسکواموس سل کارسینومای دهانی و مقایسه آن با افراد سالم به روش pcr

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1173
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     پی مورفیسم تک توکلیوتیدی در کدون 72 ژن p53، ساختار پروتئین p53 را تغییر و فعالیت ان را تحت تاثیر قرار می دهد. با توجه به اینکه پلی مورفیسم مزبور وابسته به موقعیت جغرافیایی و نژادی است و فراوانی برخی از سرطان های انسانی را با آن مرتبط دانسته اند، هدف از مطالعه حاضر ارزیابی این پلی مورفیسم در نمونه های scc دهان و مقایسه آن با افراد سالم درشهر اصفهان بود.

    روش بررسی: در این مطالعه case-control 20 بلوک پارافینی با تشخیص scc غیرمتاستاتیک با تمایز خوب حفره دهان از آرشیو بخش آسیب شناسی دهان دانشکده دندانپزشکی در بین سالهای 1380-1384 و نیز 20 نمونه خون افراد سالم به عنوان شاهد، با تکنیک pcr مورد مطالعه قرارگرفت. پس از استخراج dna، با استفاده از پرایمرهای اختصاصی آرژینین و پرولین و نیز الکتروفورز، ژل آگارز پلی مورفیسم کدون 72 ژن p53 مشخص گردید. اطلاعات به دست آمده با استفاده از نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل آماری قرار گرفت. برای مقایسه توزیع فراوانی سه ژنوتیپ کدون 72 از آزمون دقیق فیشر با سطح معنی داری 05/0p< استفاده شد.

    یافته ها: شیوع ژنوتیپ آرژینین/ آرژینین، آرژینین / پرولین و پرولین / پرولین در بیماران به ترتیب 45%، 45%و 10% و در گروه کنترل 45%، 50% و 5% بود که اختلاف آماری معنی داری را نشان نداد.

    نتیجه گیری: ارتباط بین پلی مورفیسم کدون 72 ژن p53 و بعضی سرطان ها در مناطق مختلف مشاهده شده است. با این وجود براساس نتایج مطالعه حاضر، این پلی مورفیسم را نمی توان به عنوان عامل مستعدکننده ژنتیکی در ابتلاء به scc دهان در شهر اصفهان منظور نمود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها