• جایگاه نگرش الهی در شادی معنوی از منظر قرآن

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/06/25
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/06/25
    • تعداد بازدید: 662
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: مقوله ی سلامت به عنوان نیاز همیشگی، شامل همه ی ابعاد وجود انسان؛ اعم از جسم، روان و روح است. سلامت و شادی معنوی متکی به کیفیت شناخت، گرایش و رفتار انسان و در یک کلمه به نوع نگرش او بستگی دارد. نگرش الهی تمام ابعاد شخصیت مومن از جمله شادی را تحت تأثیر قرار می دهد. بررسی جایگاه نگرش الهی در شادی معنوی از منظر آیات و روایات هدف این پژوهش است.

    روش تحقیق این پژوهش توصیفی -تحلیلی است که با اتکا به منابع اسلامی انجام گرفت.

    یافته های تحقیق نشان داد؛ از نظر قرآن کریم، نگرش الهی عامل مهم شادی معنوی انسان بوده که با ایجاد رضایت از گذشته و اطمینان به آینده، شادی حال را رقم می زند.

    بحث و نتیجه گیری: آدمیان یا اندوه گذشته را میخ ورند یا نگران آینده ای نیامده هستند. از این رو در الگوی شادی معنوی، مومنان آینده و گذشته ی خویش را تحت اراده و تدبیر خدای می بینند و هیچ اندوهی از گذشته و ترسی از آینده و ندارند و به آنچه خدا اراده نموده آرام و خشنودند. آخرین کتاب آسمانی، شادی عمیق انسان را به فضل عام الهی بر همه ی انسان ها و رحمت خاص الهی بر مومنان منحصر و وابسته نموده است. به این ترتیب تمام ابعاد شخصیت یک مؤمن و حالات و هیجانات او از جمله شادی، تحت عملکرد ایمان قرار گرفته و آرامشی الهی و شادی معنوی نصیب وی می گردد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها