• بررسی اثر ضد باکتریایی عصاره هیدروالکلی دو گیاه مریم گلی و انیسون بر باکتری های عامل پوسیدگی دندان در شرایط آزمایشگاهی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1270
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     با توجه به شیوع زیاد پوسیدگی دندان با ماهیت میکروبی و صرف هزینه های هنگفت درمانی به ویژه در گروه های پرخطر مانند افراد دچار خشکی دهان، پیشگیری و کنترل آن بسیار حیاتی است. از طرفی به دلیل اقبال جامعه جهانی و کشورمان به درمان های سنتی و لزوم استخراج دارو از مواد طبیعی و گیاهان دارویی، در این مطالعه اثر انتی باکتریال عصاره 2 گیاه مریم گلی (salvia officinalis) و انیسون (pimpinella anisum) که در متون طب سنتی از موارد پرکاربرد در درمان بیماریهای دهان و دندان هستند، بر باکتری های عامل پوسیدگی دندان به صورت in vitro بررسی شده است.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی از دو گیاه مریم گلی(salvia officinalis) و انیسون (pimpinella anisum)  به روش maceration عصاره هیدروالکلی تهیه شد و اثر آنتی باکتریال آنها به روش broth macrodilution بر روی باکتری های lactobacillus rhamnosus, streptococcus mutans و actionomyces viscosus ارزیابی شد. نتایج توسط آزمون mann-whitney آنالیز و مقایسه شدند. 3 گونه باکتری اثر بازدارندگی رشد داشتند که این اثر برای مریم گلی به طرز معنی داری بیشتر از انیسون بود و در محدوده غلظتی مورد بررسی هر 2 عصاره بر هر 3 باکتری اثر باکتریسیدال هم داشتند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم