• بررسی آزمایشگاهی تاثیر کارواکرول بر باکتری enterococcus faecalis به عنوان داروی داخل کانال

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1702
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     مطالعات نشان داده اند که باکتری ها نقش اصلی را در ایجاد بیماریهای پالپ و پری اپیکال ایفا می کنند و پاکسازی مکانیکی و شیمیایی کانال به توسط وسایل اندودنتیک و شستشودهنده ها قادر به حذف کامل این باکتری ها از سیستم کانال ریشه نیست. به همین دلیل استفاده از داروهای داخل کانال در بین جلسات درمان ریشه جهت افزایش کیفیت پاکسازی کانال توصیه شده است که رایج ترین این داروها هیدروکسید کلسیم است. اما این دارو نیز قادر به حذف کامل باکتری ها از محیط کانال ریشه نمی باشد. کارواکرول یک عصاره گیاهی خوراکی است که دارای خواص ضدمیکروبی و ضدالتهابی است و در صورت موثر بودن بر باکتری های اندودنتیک می تواند به صورت داروی داخل کانال مورد استفاده قرار گیرد.

    روش بررسی: در این مطالعه تجربی – آزمایشگاهی ابتدا mbc, mic با استفاده از روش macro broth dilution به ترتیب 3/0 درصد و 6/0 درصد تعیین شد. سپس تعداد 30 دندان تک ریشه تک کاناله انسان وارد مطالعه شدند. حجم نمونه پس از انجام مطالعه pilot بر روی 4 دندان کشیده شده تعیین شد. بعد از قطع تاج دندان ها از cej و آماده سازی کانال ها تا سایز اپیکال 30، نمونه ها به طور تصادفی به دو گروه آزمایشی b,a (10تایی) و دو گروه کنترل منفی و مثبت (5تایی) تقسیم شدند. بعد از کشت باکتری انتروکوکوس فکالیس در آنها، در دو گروه آزمایشی a وb به ترتیب امولیسون کارواکرول 6/0 درصد و هیدروکسید کلسیم به عنوان داروی داخل کانال به مدت 7 روز مورد استفاده قرار گرفتند. در ابتدا و انتهای آزمایش از کانال ها نمونه گیری به عمل آمد و در نهایت از دیواره های عاجی کانال هایی که فاقد باکتری بودند براده های عاجی تهیه شده و کشت داده شد. در پایان کار، داده ها توسط تست های آماری kruskal-wallis و mann-whitney آنالیز شدند.

    یافته ها: نتایج این مطالعه نشان داد که توانایی امولسیون کارواکرول 6/0 درصد در حذف باکتری انتروکوکوس فکالیس پس از یک پانسمان 7 روزه، تفاوت معنی داری با هیدروکسید کلسیم ندارد (05/0p>).

    نتیجه گیری: کارواکرول می تواند به عنوان یک لاروی داخل کانال در فواصل جلسات درمان مورد استفاده قرارگیرد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها