• بررسی تاثیر دو نوع ادهزیو و دو نوع وسیله دی باندینگ بر میزان ادهزیو باقیمانده بر روی مینای دندان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 984
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     میزان آسیب به مینای دندان پس از اتمام درمان ارتودنسی تحت تاثیر مقدار ادهزیو باقیمانه بر سطح دندان می باشد. بنابراین بررسی عوامل تاثیرگذار بر مزیان ادهزیو باقیمانده مانند نوع وسیله دی باندینگ و نوع رزین ضروری است هدف مطالعه حاضر بررسی نقش نوع رزین و روش های مختلف دی باندینگ درمیزان ادهزیو باقیمانده بر سطح مینای دندان توسط یک روش جدید می باشد.

    روش بررسی: در این بررسی که به صورت مداخله ای و در محیط ازمایشگاهی انجام گرفت، تعداد 120 دندان پره مولر به صورت تصادفی در چهار گروه 30 تایی قرار گرفتند. براکت های فلزی استاندارد اج وایز با استفاده از دو کامپوزیت self cure دو خمیری concise (در گروه های اول و دوم) و تک خمیری unite (در گروه های سوم و چهارم) به دندان ها باند شدند. دی باندینگ در گروه های اول و سوم توسط پلایر lodi و در گروه های دوم و چهارم به کمک پلایر دی باندینگ دنتاروم انجام شد. پس از دی باندینگ درصد ادهزیو باقیمانده توسط برنامه نرم افزاری (version 1) stereolith محاسبه شد. جهت تجزیه و تحلیل داده ها از تست های آماری one-way anova و به دنبال آن آزمون مقایسه چندگانه ای tukey استفاده گردید.

    یافته ها: گروه چهارم (کامپوزیت unite و پلایر دیباندینگ دنتاروم) دارای کمترین مقدار ادهزیو باقیمانده بر روی دندان و بیشترین مقدار آن بر روی قاعده براکت بوده و اختلاف ان با سه گروه دیگر معنی دار می باشد (01/0p<).

    نتیجه گیری: اعمال نیروی shear-peel توسط پلایر دی باندینگ دنتاروم در طی دی باندینگ به ویژه در هنگام استفاده با کامپوزیت unite باعث کاهش مقدار ادهزیو باقیمانده بر روی مینای دندان گردید.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها