• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1392/07/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1392/07/24
    • تعداد بازدید: 1038
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -
     کلسیفیکاسیون پالپ دندان ممکن است پاتوژنز مشابه توده های عروقی کلسیفیه داشته باشد. سنگهای پالپی توده های کلسیفیه ای هستند که در رادیوگرافی های رایج دندان یافت می شوند. هدف از انجام این تحقیق بررسی ارتباط بین سنگهای پالپی و بیماریهای ایسکمیک قلبی – عروقی بوده است.

    روش بررسی: این مطالعه از نوع تحلیلی – توصیفی است و به روش مقطعی انجام شده است بیمارانی که بین 55-20 سال سن و حداقل دارای 8 دندان طبیعی بودند و جهت بررسی بیماری اترواسکلروزیس عروق کرونر به بخش قلب بیمارستان افشار مراجعه نمودند جامعه آماری مورد بررسی را تشکیل می دادند در این افراد ارتباط بین گرفتگی عروق و سنگ های پالپی بررسی گردید.

    یافته ها: جمعاً 61 بیمار که تحت عمل آنژیوگرافی قرار گرفته بودند شرکت داشتند بیماران شامل 32 مرد (5/52%) و 29 زن (5/47%) بودند در نتایج آنژیوگرافی، 38 نفر دارای حداقل یک رگ گرفته (از یک تا 3 رگ) بودند و بقیه افراد (7/37%) نتیجه آنژیوگرافی نرمال داشتند افرادی که سنگ پالپ در دندانهایشان داشتند در 8/73% (31مورد) دچار گرفتگی عروق کرونر بودند در حالی که این نسبت در افرادی که سنگ پالپی نداشتند 8/36% (7مورد) بودند. بیشترین دندانهایی که سنگ پالپی داشتند مولرهای اول و دوم بودند.

    نتیجه گیری: براساس یافته ها شاید بتوان بیان نمود که وجود سنگهای پالپی در رادیوگرافی دندانی، در غربال گری بیماریهای cvd کمک کننده است. 

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها