• لیلی و مجنون هاتفی جامی و نظامی

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/07/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/07/17
    • تعداد بازدید: 858
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    در میان «نظیره پردازان نظامی»، ملا عبداالله هاتفى خبوشانى جامى، چهرهای برحسته و شاخص است. وی خواهرزاده نورالدین عبدالرحمن جامی، شاعر و عارف ایرانى قرن نهم و نظیره گوی مشهور عهد تیموری و اوایل عصر صفوی است. وی مثنوی های پنج گانه خود را (1. لیلی و مجنون 2. شیرین و خسرو 3. هفت منظر 4. تمرنامه یا تیمورنامه، 5. شاهنامه) به تقلید از خمسه نظامی (1. مخزن الااسرار، 2. خسرو و شیرین، 3. لیلی و مجنون 4. هفت پیکر 5. اسکندرنامه) سرود. هاتفی منظومه لیلى و مجنون را به استقبال از لیلى و مجنون نظامى در همان وزن و بحر سرود. این منظومه دارای 2198 بیت است و موضوع آن ماجرای قیس از قبیله بنی عامر (معروف به مجنون) است که دلباخته دختری به نام لیلی می شود و سر به بیابان می گذارد و مجنون می شود. هاتفی منظومه لیلى و مجنون را به امیرعلى شیر نوایى تقدیم کرد. لیلی و مجنون سروده هاتفی، به لحاظ داستان پردازی از جایگاه ویژه ای برخوردار است، وی ضمن افزودن بر غنای درونمایه ی اثر، در جای پای نظامی پای نهاد و این اثر را از یک «تقلید صرف» خارج کرد و در عین آن که به داستان سرای بزرگ گنجه، نظر داشت، اثر ارزشمند ماندگاری که به صبغه ی تازگی نیز آراسته شده است بر جای نهاد. نگارنده در این مقاله تلاش دارد که بخش های مختلف داستان لیلى و مجنون هاتفی و لیلى و مجنون نظامى را با هم مقایسه کند.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم