• جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/05/24
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/05/24
    • تعداد بازدید: 375
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    بازار را می توان آیینه ای تمام قد برای یافتن تمام مصادیق هویت تاریخی معماری و شهرسازی ایرانی اسلامی تعریف کرد که در طی قرون متمادی تبدیل به سندی برای افتخار ایرانیان شده است بافتی که علاوه بر هویتمند و هویت ساز بودن، در صدور فرهنگ و هویت ایرانی نیز سهیم بوده است. هنر آجر چینی از هنرهای سنتی ایرانی اسلامی است. هنر و معماری اسلامی با وجود گوناگونی های نژادی، فرهنگی، اقلیمی و... در سرتاسر قلمرو اسلامی، همواره دارای وجوه مشترکی است که خود را از دیگر هنرها جدا می کند. باوجود تمام تفاوت های میان هنرهای سرزمین های اسلامی روحی مشترک در تمامی آن ها حضور دارد، گویی نوری ملکوتی در تمامی آن ها جریان دارد و جلوه ای متمایز به آن می بخشد. یکی از بارزترین جنبه های هنر مسلمانان هندسه در آجر کاری است یکی از عقایدی که در نقوش می توان به وضوح یافت، اعتقاد وحدت وجود به عنوان یکی از بحث انگیزترین عقاید فلسفه در شرق است. یکی از ساده ترین و ابتدایی ترین روش های طراحی هم سو با هویت، استفاده از عناصری از معماری ایرانی است که پتانسیل های حضور یافتن در معماری امروز را دارا باشند. یکی از مهم ترین این عناصر آجر است که همواره شاهد زیبایی ها و ظرافت های آن در جای جای معماری بوده ایم. در این مقاله مطالب ارائه شده از طریق روش تحلیلی توصیفی بر اساس مطالعات کتابخانه ای و برداشت میدانی انجام گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم