• بسته بندی نانولیپوزومی و تعیین سایز و پراکندگی وزیکول های فسفولیپیدی حاوی اسانس گیاه دارویی زیره سبز (cuminum cyminum l)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/07/16
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/07/16
    • تعداد بازدید: 436
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: کشور ایران در زمینه گیاهان دارویی یکی از غنی ترین مناطق جهان از نظر تعداد و تنوع می باشد و زیره سبز (cuminum cyminum) هم جزء گیاهان دارویی ارزشمند ایران قرار دارد که دارای خواص درمانی مانند افزایش متابولیسم و گرمای بدن و ایجاد لاغری، بهبود بیماری ها تنفسی مثل برونشیت و آسم، حفظ سلامتی معده و روده، کبد و کلیه ها می باشد. اسانس های گیاهی که حاوی ترکیبات دارویی آن گیاه هستند به علت فراریت و عدم پایداری و حلالیت کم و اکسید شدن کاربرد محدودی دارند، هدف این پژوهش بسته بندی و کپسوله کردن اسانس گیاه زیره سبز داخل پوشش نانولیپوزوم به منظور افزایش پایداری اسانس و ساخت نانولیپوزوم حاوی اسانس زیره سبز برای اولین بار به عنوان یکی از نانوحامل های دارویی می باشد .

    روش بررسی: در این پژوهش اسانس گیاه زیره سبز تهیه شد و با استفاده از دستگاه کروماتوگرافی گازی متصل به طیف سنج جرمی ترکیبات اسانس شناسایی شد. با استفاده از روش آب پوشانی لایه نازک چربی لیپوزوم های کوچک حاوی اسانس ایجاد شدند. فاز لیپیدی با استفاده از ال آلفا فسفاتیدیل اتانول آمین دی اولئیل و کلسترول همی سوکسینات و اسانس تشکیل شد و نانولیپوزوم ها به کمک دو روش سونیکاسیون و فیلتراسیون ساخته شدند و از نظر سایز و توزیع اندازه و همگنی و یکنواختی مورد بررسی و مقایسه قرار گرفتند .

    نتایج: نتایج نشان دادند که سایز نانوذرات ساخته شده در روش سونیکاسیون 49.66 نانومتر، با فراوانی 69.4 درصد و سایز 356.9 نانومتر، با فراوانی 30.6 درصد و شاخص پراکندگی نانو ذرات 0.589 می باشد و اندازه نانوذرات تهیه شده به روش فیلتراسیون 104.1 نانومتر با فراوانی 100 درصدو با شاخص پراکندگی ذرات 1 می باشد که نشان دهنده این مطلب مهم هست که نانولیپوزوم های تهیه شده با روش سونیکاسیون نسبت به روش فیلتراسیون دارای اندازه ذرات کوچکتری جهت استفاده در سیستم نانوحامل های لیپوزومی می باشند اما این احتمال وجود دارد که لیپوزوم های ساخته شده اگریگه شوند.

    نتیجه گیری: در این پژوهش ساخت نانولیپوزوم های حاوی اسانس گیاه زیره سبز با سایز و توزیع اندازه مناسب به منظور افزایش پایداری و کاهش اکسیداسیون اسانس برای استفاده در سامانه های دارورسانی هوشمند مورد بررسی قرار گرفت .

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها