همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • اثر بخشی درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و رضایت زناشویی پس از زایمان در زنان

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 604
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: پژوهش حاضر با هدف اثربخشی درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و میزان رضایت زناشویی پس از زایمان در زنان شهر شیراز انجام شد.

    روش: روش پژوهش روش نیمه آزمایش با طرح دو گروه کنترل و آزمایش بود. جامعه آماری این پژوهش کلیه زنان شهر شیراز بود که در محدوده ی زمانی سه ماهه (از اول شهریور الی پایان آبان 1394) به مراکز مشاوره مراجعه کرده بودند و به پرسشنامه های افسردگی ادینبورگ (1978)، اضطراب زانگ (1971) و رضایت زناشویی انریچ (1989) پاسخ دادند. از میان آنان نمونه ای به حجم 30 نفر با استفاده از روش نمونه برداری تصادفی ساده انتخاب شدند و در دو گروه آزمایش و کنترل قرار گرفتند. گروه آزمایش در جلسات درمان شناختی-رفتاری قرار گرفتند. این افراد در ده جلسه چهل و پنج دقیقه ای مورد آموزش قرار گرفتند. در پایان، هر دو گروه با پرسشنامه های ذکر شده ارزیابی شدند. اطلاعات به دست آمده پرسشنامه ها از طریق تحلیل کواریانس چند متغیره مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت.

    یافته ها: نتایج نشان داد درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی، اضطراب و رضایت زناشویی پس از زایمان در زنان شهر شیراز موثر است (0.01(p<. درمان شناختی-رفتاری بر افسردگی پس از زایمان در زنان شهر شیراز موثر است (0.01(p<. درمان شناختی- رفتاری بر اضطراب پس از زایمان در زنان شهر شیراز موثر است (0.01(p<. درمان شناختی-رفتاری بر رضایت زناشویی پس از زایمان در زنان شهر شیراز موثر است.

    نتیجه گیری: براساس نتایج پژوهش حاضر چنین نتیجه گیری شد که افسردگی، اضطراب بعد از زایمان بر عملکرد خانواده و رضایت زناشویی، تأثیر منفی دارد و دست اندرکاران بهداشتی باید عنایت بیشتری به این اختلال مبذول دارند هم چنین درمان های شناختی-رفتاری می تواند به عنوان درمان موثر علاوه بر تجویز داروها، در کاهش اختلال های روان شناختی پس از زایمان در نظر گرفته شود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها