اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • پیش بینی اعتیاد به اینترنت براساس راهبردهای مقابله ای و عزت نفس در دختران و پسران شهر شیراز

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 593
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    هدف: پژوهش حاضر با هدف پیش بینی اعتیاد به اینترنت بر اساس راهبردهای مقابله ای و عزت نفس در دختران و پسران شهر شیراز انجام شده است.

    روش: روش پژوهش از نوع توصیفی، همبستگی است. جامعه آماری این پژوهش کلیه افراد مراجعه کننده به کافی نت های مناطق نه گانه شهر شیراز می باشد. از این میان بر اساس تعداد متغیرها و نوع تحقیق 300 نفر بصورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای نسبی انتخاب شدند و به پرسشنامه های راهبردهای مقابله ای اندلر و پارکر (1990)، پرسشنامه عزت نفس کوپر اسمیت (1967) و پرسشنامه اعتیاد به اینترنت کیمبرلی یانگ (1988) پاسخ دادند. داده های بدست آمده از طریق رگرسیون چند متغیره و تحلیل واریانس چند متغیره با نرم افزار spss مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.

     یافته ها: نتایج نشان داد عزت نفس، اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کند (1%(p<. هم چنین راهبردهای مقابله ای، اعتیاد به اینترنت را پیش بینی می کند (1%(p<. دختران و پسران از نظر عزت نفس، راهبردهای مقابله ای و اعتیاد به اینترنت با یکدیگر تفاوت دارند (sig 0.000).

    نتیجه گیری: بر اساس نتایج پژوهش حاضر راهبردهای مقابله ای و عزت نفس از متغیرهای مهم روانشناختی در پیش بینی اعتیاد به اینترنت هستند. عزت نفس و راهبردهای مقابله ای مسئله محور به صورت همبستگی منفی و راهبردهای مقابله ای هیجان مدار و اجتنابی به صورت همبستگی مثبت اعتیاد به اینترنت را در دختران و پسران پیش بینی می کند. می توان با افزایش عزت نفس در دختران و پسران و اصلاح راهبردهای مقابله ای نامناسب، اعتیاد به اینترنت را کاهش داد.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین ژورنال ها