اینستاگرام تی پی بین
همایش ، رویداد ، ژورنال
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • نقش مشکلات رفتاری خواب در عملکرد حافظه فعال کودکان دبستانی شهر رشت

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 404
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    مقدمه: مشکلات رفتاری خواب یکی از معضلات شایع کودکان است که متاسفانه در سال های اخیر با استفاده فزاینده از بازی های کامپیوتری و اینترنت، روندی رو به افزاییش داشته است. این اختلالات با اثر سوء بر حافظه فعال کودکان در روند یادگیری اختلال ایجاد می کرد. در این مطالعه شیوع مشکلات خواب و اثر آن بر حافظه فعال کودکان دبستانی بررسی می شود.

    مواد و روش ها: این مطالعه بر روی 105 دانش آموز دختر دبستانی در گروه سنی 7 تا 12سال انجام شده است. ابتدا توسط پرسشنامه غربالگری bears مشکلات رفتاری خواب کودکان شناسایی شد. با استتفاد از آزمون برگرفته از دانیمن و کارپنتر ظرفیت حافظه فعال کودکان محاسبه گردید. سپس به کمک نرم افزار spss و روش آنالیز آماری independent t-test نمره حافظه فعال کودکانی که مشکلات خواب داشتد با کودکانی که مشکلات خواب نداشتتد مورد مقایسه قرار گرفت.

    نتایج: 37 مورد از کودکان (35.23%) دچار یک یا چد مورد از مشکلات خواب بودند. در این میان شایع ترین مشکل، خواب آلودگی بیش از حد در طی روز بود. (56.7%) پس از آن به ترتیب بیدار شدن مکرر طی شب و مشکل در به خواب رفتن (40.5% و 21.6%) بیش ترین شیوع را داشتند. میانگین نمره حافظه فعال (10.89±) 69.2 بود (94.44-35.07). میانگین بدست آمده به تفکیک در گروهی که اختلال خواب داشتند (10.95±)61.55 و در گروهی که اختلال خواب نداشتند (8.25±) 73.36 محاسبه شد که این تفاوت با p value<0.05 از نظر آماری معنی دار بود.

    نتیجه گیری: با توجه به نتایج بدست آمده، اختلالات خواب بطور معنی داری سبب کاهش حافظه فعال در کودکان می شوند. با توجه به شیوع و تاثیر بارز بر حافظه، روند یادگیری و رشد تحصیلی دانش آموزان، تلاش در جهت شناسایی هر چه سریع تر این مشکلات توصیه می شود. آموزش اصول بهداشت خواب به منظور پیشگیری و درمان این اختلالات امری ضروری است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها