همایش ، رویداد ، ژورنال
اینستاگرام تی پی بین
حوزه های تحت پوشش رویداد
  • مقایسه تنظیم هیجان، فراشناخت و حل مسئله اجتماعی در نوجوانان با پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین و نوجوانان با پایگاه اجتماعی-اقتصادی بالا

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/02/01
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/02/01
    • تعداد بازدید: 821
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    زمینه و هدف: بافت اجتماعی اقتصادی، سلامت و بهزیستی نوجوانان را شکل می دهد و محدود می کند. هم چنین اخیرا افزایش مشکلات سلامت روان در میان گروه نوجوانان توجه ها را به این سمت سوق داده که چطور بافت اجتماعی بر سلامت روان نوجوانان اثر می گذارد. هدف این پژوهش مقایسه تنظیم هیجان وراهبردهای فراشناختی و حل مسائل اجتمااعی در میان نوجوانان دارای پایگاه اجتماعی -اقتصادی بالا و نوجوانان دارای پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین بوده است.

    روش: طرح پووهش از نوع علّی مقایسه ای بود. 120 نفر از دانش آموزان با پایگاه اجتماعی- اقتصادی بالا و پایگاه- اجتماعی اقتصادی پایین مقطع متوسطه اول شهرستان بابل در سال تحصیلی 1395-1396 با روش نمونه گیری خوشه ای انتخاب شدند. آزمودنی ها پرسشنامه های تنظیم هیجان گرانفسکی و همکاران (2001) و پرسشنامه فراشناخت ولزو کاترایت- هاتون (2004) و پرسشنامه تجدید نظر شده حل مسئله اجتماعی (دروزیلا و همکاران، 2002) را پاسخ دادند. داده ها با کمک نرم افزار اس پی اس اس و با روش تحلیل واریانس چند متغیره تجزیه و تحلیل شد.

    یافته ها: یافته های این پژوهش نشان داد که بین تنظیم هیجان و راهبردهای فراشناختی و حل مسئله اجتماعی نوجوانان دارای پایگاه اجتماعی-اقتصادی پایین و دارای پایگاه اجتماعی اقتصادی بالا از نظر آماری تفاوت معناداری وجود دارد (0.01(p< هم چنین بین دو گروه موردبررسی ازنظر مؤلفه های متغیرهای مذکور به عنوان متغیر ترکیبی، تفاوت معنادار آماری به دست آمد.

    نتیجه گیری: نتایج حاکی از اهمیت متغیرهای تنظیم هیجان، فراشناخت و حل مسئله اجتماعی در دو گروه نوجوانان با پایگاه اجتماعی اقتصادی پایین و پایگاه اجتماعی اقتصادی بالا بود.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها
مقالات جدیدترین ژورنال ها