• نشانه های تصویری در درب ها و سر درب های شهر تبریز (دوره قاجار)

    جزئیات بیشتر مقاله
    • تاریخ ارائه: 1396/07/17
    • تاریخ انتشار در تی پی بین: 1396/07/17
    • تعداد بازدید: 331
    • تعداد پرسش و پاسخ ها: 0
    • شماره تماس دبیرخانه رویداد: -

    پژوهش حاضر درباره فضای معماری موجود در شهر تبریز می باشد که شهرسازی دوره معاصر به دلایلی می کوشد فضای معماری شهری را دگرگون ساخته و زیبائی های بصری آن را از بین ببرد. در این مقاله با توجه به نقش مهم درب ها در تزئینات معماری در باب کوچه های تبریز در دوره قاجار و درب های آن حقایق بسیاری را می توان با توجه به عناصر بصری و کیفیات بصری و ارتباط آن با ساختار کلی بنا و تحلیل عناصر موجود در تزیینات درب ها به شیوه تحلیل اثر و بازنمایی اشکال و نشانه های تصویری و بررسی شباهت ها و تفاوت های موجود در آن را مشخص نمود که بیانگر نبوغ و خلاقیت هنرمندان و صنعتگران دوره های مختلف در آفرینش هنرهای تزئینی است و نماد ملی و هویتی تمام ایرانی ها محسوب می شود. که با توجه به روابط ساختاری و تصویری در این دوره هنرمندان طراح و معمار توانسته اند به زیبایی های تصویری و کاربردی ناب تری دست پیدا کنند درب های تبریز در بازیابی هویت ایرانی و شکل گیری معماری آن از اعتبار ویژه برخوردار بوده و در نمایاندن خلاقیت و ابتکار هنرمندان و تداوم آن در دوره های بعد برجسته ترین شاخصه معماری بشمار می رود. افزون بر موارد ذکر شده هویت اصلی بررسی و تحلیل عناصر و اشکال موجود در درب را نشانه های تزئینی و نقش و معانی آن ها بر روی درب ها می باشد که با استفاده از روش توصیفی تاریخی و تحلیلی و با بکارگیری فن مشاهده اطلاعات تحقیق مورد بررسی و کند و کاو قرار گرفته است.

سوال خود را در مورد این مقاله مطرح نمایید :

با انتخاب دکمه ثبت پرسش، موافقت خود را با قوانین انتشار محتوا در وبسایت تی پی بین اعلام می کنم
مقالات جدیدترین رویدادها